nieuws

Frans grind maakt hergebruikt asfalt reflecterend

infra

Frans grind maakt hergebruikt asfalt reflecterend

Reflecterend asfalt zorgt niet alleen voor veiliger wegen en vermindering van CO2-uitstoot, het is ook goed recyclebaar. Hamburg bouwt reflecterende wegen die voor 90 procent bestaan uit hergebruikt asfalt.

Hamburg schrijft al ruim 35 jaar reflecterend asfalt voor in alle wegen in en rond de stad. “Daar gaat dit soort steenslag in”, vertelt Ton Stam van handelsagent Minecon BV, terwijl hij een handvol helwitte brokjes steen uitstrooit. “Als autolampen daarop schijnen kaatst het licht terug. Je ziet de weg beter en door contrastwerking ook voorwerpen, dieren en mensen die zich erop bevinden.”

Het Franse bedrijf Silmer produceert de Granusil steenslag in het kustplaatsje Cayeux-sur-mer uit grind van nabijgelegen stranden. Direct aan de Oceaankust brandt (calcineert) en vermaalt de fabriek het verzamelde grind.

Brokken (2-5 en 5-8 millimeter) worden in het bitumenmengsel opgenomen. Auto’s rijden de bitumen bovenlaag, die wordt ingestrooid met een tijdelijke laag zeer fijn Granusil (0-3 millimeter), er in zeven tot negen maanden af. Als het gesteente aan de oppervlakte ligt, profiteert de weggebruiker onder alle weersomstandigheden van het reflecterende vermogen ervan.

Energiewinst

Ook de wegbeheerder profiteert, want wegen met het reflecterende materiaal behoeven de helft minder straatlantaarns en lampen met 30 procent lager vermogen. Reflectie zorgt overdag voor minder warmteontwikkeling in het asfalt, waardoor het minder onderhoudsgevoelig wordt. Omdat het gecalcineerde steen basisch is, hecht het ook goed aan het bitumen.

Ondanks dat het grind in Cayeux op 800 tot 1200 graden Celsius wordt gebrand, is per saldo de energiewinst fors. Stam: “In Hamburg is de extra investering per ton asfalt 30 euro. Maar de Duitsers hebben becijferd dat de terugverdientijd op een asfaltweg slechts vier jaar is.”

Door de hoge verbrijzelfactor (LA-waarde) is het materiaal vooralsnog voor zoab niet geschikt, maar wel voor steenmastiekasfalt en dicht asfaltbeton. Deze typen asfalt worden toegepast op de circa 140.000 kilometer provinciale, waterschaps- en gemeentelijke wegen in ons land en op fietspaden. Materiaal van concurrent Luxovit uit Denemarken, is al veelvuldig uitgerold. Onder meer op lokale wegen in Enschede en Heerenveen waar het reflecterende materiaal wordt voorgeschreven.

Granusil ligt nog niet op Nederlandse wegen, maar wel in wegmarkeringen en keramische tegels. De boulevard van Scheveningen krijgt binnenkort ook een gedeeltelijk met Granusil uitgeruste deklaag.

Regeneratie

Het gerecycleerde asfaltwegdek dat Minecon aandeed tijdens een studiereis, is met behulp van harsachtige verjongingsoliën geschikt gemaakt voor hergebruik. Toevoeging van Fischer-Tropschwax zorgt voor goede uitharding. “Met dit procedé is een recyclage tot 95 procent haalbaar”, zegt Stam. “Om geregenereerd Nederlands asfalt reflecterend te maken, hoef je alleen de Granusil steenslag nog toe te voegen.”

Rijkswaterstaat laat een proefvak met gerecycled asfalt aanleggen. Minecon is daarover met enkele aannemers in gesprek. Vooralsnog gaat het om zoab, reflecterend asfalt komt in een later stadium aan bod.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels