nieuws

Ook haven Rotterdam krijgt composietbrug

infra

Na de gemeente Rotterdam gaat nu ook het Havenbedrijf Rotterdam NV composietbruggen bouwen. In juli wordt een eerste oeververbinding in het Hartelkanaal gelegd.

Het eerste exemplaar wordt 30 meter lang en vervangt een bestaande stalen loopbrug. Het gaat om een loopbrug tussen de vaste wal en een aanlegplaats voor binnenvaartschepen. Het Havenbedrijf gaat ervan uit dat de prijs maximaal 100 procent hoger is dan een traditionele brug. De verwachting is dat die extra investering snel terugverdiend is, want de constructie van glasvezelversterkte kunststof is ongevoelig voor zeewater en mede daardoor vrijwel onderhoudsvrij. “Over onze stalen bruggen zijn wij ook tevreden, maar die zijn na 25 jaar toe aan groot onderhoud”, zegt Ko Heijboer, infra-ontwikkelaar publieke infrastructuur van het Havenbedrijf. Voordeel is ook dat een lichtgewicht composietbrug milieuvriendelijk, simpel te plaatsen en onbrandbaar is.

Leverancier FiberCore Europe bouwt de oeververbinding in twee delen – een van 17 en een van 13 meter. Productie in één stuk is technisch mogelijk, maar werd te prijzig wegens de lengte van de mal. Het Rotterdamse bedrijf vervaardigt de hightech constructie in één productieslag. De brug bevat geen lijmverbindingen of schroef-boutverbindingen. Niets in de constructie kan roesten of rotten.

De breedte van de brug in het Hartelkanaal is 1,50 meter, bredere exemplaren zijn simpel te maken door verbreding van de mal. Bevalt het eerste exemplaar, dan bestelt het Havenbedrijf er spoedig meer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels