nieuws

Nieuwe tunnelstandaard moet problemen bij installaties voorkomen

infra

De nieuwe tunnelstandaard is af. De richtlijn moet nieuwe problemen bij installaties voorkomen.

De verwachtingen zijn zo hoog gespannen dat minister Schultz (Infrastructuur) drie lopende contracten openbreekt om de nieuwe bedienfilosofie en RAMS alsnog toe te passen. Het gaat daarbij om de contracten voor De Tweede Coentunnel, de A2 Maastricht en de Combitunnel in Nijverdal.

De strenge tunnelwet schrijft 52 installaties voor. Die zijn op zich niet ingewikkeld. Ongeveer 80 procent van de tunneluitrusting is bij iedere tunnel hetzelfde, maar toch doen zich steeds knelpunten voor: “Bedien filosofie en RAMS-eisen (Reliability, Availability, Maintainability, Safety) ontbreken in de aanbestedingsdocumenten, waardoor het voor de aannemer moeilijk is een systeem te ontwerpen dat aan de wensen van Rijkswaterstaat voldoet”, aldus Andersson, Elffers & Felix en Grontmij. Zij analyseerdenden de basis van de wrijving tussen Rijkswaterstaat en de bouwcombinaties. In een breed gezelschap van tunnelexperts, installateurs, brancheverenigingen en opdrachtgevers is vervolgens hard gewerkt aan de nieuwe standaarden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels