nieuws

ProRail moet tegen NS aanschurken

infra

ProRail zit in het verdomhoekje en is door minister Schultz (infra) op het matje geroepen. De spoorbeheerder moet de reiziger centraal stellen en dichter tegen de NS aanschurken, maar blijft zelfstandig. Inlijving door Rijkswaterstaat is niet aan de orde.

Bert Klerk – tot eergisteren topman van ProRail – heeft de handdoek in de ring moeten gooien, maar de nieuwe president-directeur krijgt een nieuwe kans met een frisse start. De minister haalt hard uit naar zowel NS als ProRail ten aanzien van de brand in de Utrechtse verkeersleidingspost van ProRail in november en de winterproblemen van de afgelopen maanden. Maar van drastische ingrepen is geen sprake.

De suggestie van de Tweede Kamer om ProRail maar op te doeken en onder te brengen bij Rijkswaterstaat, schuift Schultz zelfs helemaal van tafel. De minister ziet veel meer in betere samenwerking met de NS. Ze is er heel duidelijk in: De belangen, cultuur en structuur van zowel NS als ProRail lopen niet synchroon en dat pakt funest uit bij storingen.

Voor grote calamiteiten was al het Operationeel Controle Centrum Rail opgezet. Dat is echter pas vanaf dit najaar operationeel en duidelijk nog niet opgewassen tegen de eerste echte calamiteiten die kort daarna volgden, want duizenden reizigers strandden. De minister laat een audit uitvoeren naar dit controlecentrum en het uit de pas lopen van de cultuur en structuur.

Uitgangspunt is dat de reiziger centraal staat en dat betekent een grote omslag voor ProRail, die het spoorbeheer in eerste instantie vanuit een technische invalshoek bekijkt. De belangen van de spooraannemers worden daarbij ondergeschikt en daardoor komt die sector nog verder onder druk te staan.

De minister overweegt verder de verantwoording voor de reizigersinformatie in één hand te leggen, waarbij NS betere troeven in handen heeft dan ProRail.

ProRail wordt de duimschroeven aangedraaid door een boetesysteem te introduceren voor de top vijf van slechtst presterende lijnen. De minister wil voor die trajecten maximale storingstijden vastleggen, maar vooralsnog lijkt die actie vooral een wassen neus. Navraag leert dat zo’n overzicht nog helemaal niet bestaat. Bij ProRail is geen top vijf van storingsgevoelige lijnen bekend. De knooppunten Utrecht, Amsterdam en Eindhoven lijken relatief gevoelig voor storingen, maar keiharde cijfers worden daar (nog) niet over bijgehouden.

Schultz wil het systeem van meetbare prestatieafspraken verder uitbouwen. Bij onvoldoende prestaties volgt een boete en ook de bonus van de NS-bestuurders wordt gekort bij slechte vervoersprestaties. Om de punctualiteit kunstmatig hoog te houden, was het schrappen van treinen uit de dienstregeling een veel toegepaste truc.

Minister Schultz zal in maart met de Tweede Kamer van gedachten wisselen over de toekomst van het spoor. De kans is groot dat ProRail daarbij een laatste kans gegund krijgt. Als de spoorbeheerder die weten te benutten, komt het bedrijf nog tamelijk ongeschonden uit de strijd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels