nieuws

Hoogleraar: Duurzame haven heel reëel

infra

Een milieuvriendelijke haven kan ook efficiënter zijn. Dat stelt prof. Tiedo Vellinga in zijn intreerede als ‘havenprofessor’ aan de TU Delft.

Het Havenbedrijf Rotterdam, waaraan Vellinga al dertig jaar verbonden is heeft de ambitie in 2030 de meest duurzame haven ter wereld te zijn. Volgens de hoogleraar hoeft dat niet op gespannen voet te staan met efficiëntie.

Vellinga pleit ervoor duurzame bedrijven als echte ‘frontrunners’ aan te wijzen en voordelen te bieden in de vorm van korting op havengelden. In tweede instantie moeten achterblijvers worden afgestraft door zaken wettelijk onmogelijk of financieel onaantrekkelijk te maken. Het Havenbedrijf wil een gedragsverandering op gang brengen, waardoor het later zelf meer bedrijvigheid kan genereren binnen de beperkte milieuruimte die het als haven heeft.

Tegelijkertijd hoeft het Havenbedrijf dan minder geld uit te geven aan dure milieuvoorzieningen, zoals walstroomvoorzieningen of compensatie van schade die wordt veroorzaakt door de emissies.

Volgens Vellinga zijn er uit het verleden volop voorbeelden waaruit blijkt dat duurzaamheid in de haven goed haalbaar is. Sinds de jaren tachtig zijn schadelijke lozingen in de Rijn sterk teruggedrongen. Bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte werd gesteld dat de uitbreiding een duurzaam karakter moest krijgen. Dit bleken geen loze kreten. De duurzaamheidseisen zijn omgezet in contractvoorwaarden en worden ook bewaakt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels