nieuws

Sprider repareert weg met gelijkmatig verdeeld asfalt

infra Premium

Afwerkmachines nemen vaak te veel ruimte in om een wegdek homogeen te prepareren. Een Zweedse machine helpt gaten snel te dichten zonder verspilling van materiaal.

Nieuwe machine maakt herstelwerk lichter

Als alternatief voor de vaak te grote afwerkmachine wordt reparatie-asfalt vaak met een knijper op de locatie gestort. Het materiaal wordt vervolgens over de te repareren plek geharkt en daarna verdicht. De asfaltlaag is bij deze manier van verwerken niet altijd homogeen verdeeld. Het gevolg: het materiaal sluit minder makkelijk aan op het bestaande asfalt en het werkstuk is moeilijker egaal te verdichten.

De Sprider van de Zweedse machinebouwer met dezelfde naam verdeelt het asfalt wel gelijkmatig over het te repareren wegdek. “Het is daarmee mooi langs de randen te positioneren waardoor je nauwelijks hoeft te vegen of te harken”, zegt importeur Bart Cup van Cup Engineering uit Tegelen. “Door de gelijkmatige dosering wordt er ook niet meer asfalt verspreid dan moet. Er ontstaat dan geen afval wat het werk goedkoper maakt.”

Spreidarm

De machine hangt met een haakconstructie achter onder meer de laadbak van een asfalttruck en verdeelt het materiaal met een gelede spreidarm over de locatie. De arm reikt tot 4,6 meter ver en bestrijkt een oppervlak tot 40 vierkante meter. De machine verwerkt het asfalt met drie wormwielen. Het ene draait het materiaal naar het midden. Twee andere wormwielen verplaatsen het door de spreidarm.

Elektrische verwarmingselementen halen de kou uit de stalen delen en voorkomen zo dat het asfalt afkoelt. Isolatie in de gesloten spreidarm helpt eveneens het asfalt op temperatuur te houden. Het asfalt blijft zo ook op temperatuur wanneer de ploeg naar een andere locatie gaat. “De machine hoeft dan niet leeg gedraaid”, zegt Cup. Voor het schoonmaken van de arm hoeven de wormwielen alleen maar een paar oude werkhandschoen door de goot te trekken.

De Sprider is ontworpen voor het verwerken van warm reparatie-asfalt, legt Cup uit. “In voorkomende gevallen kan de machine ook koud asfalt en zelfs beton verwerken.” De fabrikant biedt ook een uitvoering voor het verwerken van gietasfalt. De spreidarm van deze machine is voorzien van gasbranders die het materiaal vloeibaar houden. Bij de aanleg van fietspaden kan de Sprider worden gebruikt als rijdende voorraadbunker die de fietspadspreider belaadt. In dat geval haalt de machine een capaciteit tot 30 ton per uur.

Veiliger

De machine maakt het herstelwerk lichter. “Het werk wordt ook veiliger omdat er sneller en alleen achter de machine wordt gewerkt”, vindt Cup. Mede daardoor neemt de combinatie van truck en spreider niet meer ruimte in dan één rijstrook.

Conventioneel verwerken van reparatie-asfalt vergt vaak twee rijstroken. De spreidarm wordt radiografisch bestuurd. Post in Harderwijk heeft momenteel als enige in Nederland de Sprider in gebruik. De machine is van 29 november tot en met 1 december te zien in de Evenementenhal van Venray tijdens de Infra Relatiedagen.

Reageer op dit artikel