nieuws

Lantaarnpalen ingezet tegen afvangen fijn stof

infra Premium

BAM Infratechniek en Ziut gaan lichtmasten inzetten om fijn stof af te vangen. De twee bedrijven verwachten binnen een jaar de eerste luchtzuiverende lantaarnpalen neer te zetten.

De toegepastetechniek gaat uit van een geladen draad die de fijnstofdeeltjes ioniseert met een positieve lading zodat ze zich verplaatsen naar een geaard oppervlak waar ze op neerslaan. Het idee van die ‘fijnstofmagneet’ werd op het hoogtepunt van de fijnstofdiscussie vijf jaar terug gelanceerd door de TU Delft. Samen met BAM Infratechniek beproefden de onderzoekers de techniek een tijd in de Thomassentunnel. Maar tegen de tijd dat de resultaten naar buiten kwamen werd het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit opgeheven. Volgens Rijkswaterstaat was er geen fijnstofprobleem meer en voldeed de luchtkwaliteit langs de rijkswegen en bij tunnelmonden aan de Europese normen.

Veelbelovend

De resultaten van de proef waren volgens Irene Bruines van BAM Infratechniek te veelbelovend om te laten rusten en verder niets meer mee te doen. Met een vrij simpele opstelling met rekken tegen de wanden van de Thomassentunnel werd 15 procent fijn stof afgevangen. Dat percentage zou flink omhoog kunnen door meer rekken te plaatsen, waarvoor nog volop plek was tegen de tunnelwand.

Het lagere gehalte fijn stof had volgens Bruines ook een positief effect op de tunneltechnische installaties. Die vervuilden minder, hadden daardoor minder onderhoud nodig en gaan vermoedelijk langer mee.

Of er nu wel of niet aan de juiste norm wordt voldaan, fijn stof bestaat en is niet bevorderlijk voor de gezondheid van mensen die er te veel van binnenkrijgen. En er zijn volgens Bruines meer partijen dan Rijkswaterstaat die worstelen met luchtkwaliteit. Verschillende steden hebben problemen rond drukke invalswegen en verkeerspleinen. Daarom gelooft BAM Infratechniek nog altijd dat er behoefte is aan technieken om fijn stof af te vangen en is het de afgelopen jaren stilletjes doorgegaan met de ontwikkeling van het Fine Dust reduction System, FDRS. De samenwerking met lichtmastfabrikant Ziut die deze week is aangegaan, is vermoedelijk niet de laatste. BAM zal met meer samenwerkingsverbanden de toepassing van FDRS bevorderen.

Ziut gaat de FDRS-techniek toepassen op lichtmasten, het product waar het bedrijf in is gespecialiseerd. Lichtmasten staan toch al overal, dus er wordt geen nieuw element geïntroduceerd dat het straatbeeld verandert of de verkeersveiligheid beïnvloedt. Dat is het handige van deze aanpak De paal van de lichtmast zal fungeren als het geaarde oppervlak waarop het fijn stof neerslaat. De geladen draad die het stof ioniseert moet daar opeen of andere manier aan bevestigd worden.

Prototypen

Bruines wil daar nog niet al te veel over kwijt. Maar bij de eerste prototypen is de draad volgens de productmanager nauwelijks zichtbaar. Ze sluit echter niet uit dat er opdrachtgevers zijn die juist graag willen laten zien dat ze de fijn stof bestrijden met hun armaturen. Dat leidt dan uiteraard tot een andere vormgeving.

Reageer op dit artikel