nieuws

Centimeter voor centimeter kruipt ‘draaipijler’ naar zijn eindpositie

infra Premium

Centimeter voor centimeter kruipt ‘draaipijler’ naar zijn eindpositie

Waar de ruimte schaars is, bouwt Combinatie Westpoort de pijlers voor het Viaduct Westrandweg naast het werk om ze in één keer op hun plek te draaien. Gisteren schoof de aannemer de vierde pijlerbalk in positie.

Het is koud dinsdagmorgen in de Amsterdamse haven. Amper een graad boven nul. Maar dat lijkt de ploeg van Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken niet te deren. De afgelopen week heeft de vier man sterke ploeg een schuifbaan van roestvaststaal rondom de pijlervoet gemaakt. Daarop is een vijzelconfiguratie opgebouwd met een nylon schoen, die daar bijna wrijvingloos overeen schuift. De ruim 1000 ton zware pijler moet, met dwarsligger en al, daarop 120 graden draaien.

De pijler is de afgelopen weken opgebouwd parallel aan de spoorlijn die het viaduct kruist, om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen. Alleen vanmorgen is de lijn een paar uur buiten dienst gesteld. De constructie oogt wankel, maar volgens projectleider Jan Jalving van Combinatie Westpoort, zit er zoveel beton rondom het zwaartepunt dat hij probleemloos 100 ton op een van de uiteinden zou kunnen plaatsen. Dan nog valt de pijler niet om. Westpoort en onderaannemer Heijmans hebben de truc al drie keer eerder uitgevoerd naast en boven een spoorlijn verderop in het Amsterdams havengebied. En er liggen nog drie andere draai-operaties in het verschiet waar de nieuwe ontsluitingsweg voor Amsterdam aantakt op de ringweg A10.

De operatie begint met het optillen van de complete pijler met zo’n vier centimeter. Dan is hij vrij van de poer en kan hij ongehinderd draaien. Achttien vijzels onder drie nokken van de pijlervoet doen het werk. Drie grotere vijzels zorgen voor de horizontale beweging. Telkens maken ze een slag van 30 centimeter. Zodra de pennen zijn verplaatst naar het volgende gat in de schuifbaan wordt er een volgende slag gemaakt. Er kraakt wel eens wat, er moet wel eens een gat worden vrijgeboord, maar verder gaat het vrij soepel en staat de kolom na anderhalf uur in zijn eindpositie. Boven het spoor en parallel aan de andere pijlers.

De constructie moet alleen nog in hoogte worden gesteld. Een millimeter uitdrukken van de vijzels betekent dat het uiterste puntje van de dwarsligger al gauw een centimeter verplaatst. En dat is precies de onnauwkeurigheid die overbrugd kan worden bij de montage van de brugliggers van het viaduct, meldt Jalving. Via kanalen in de pijlervoet wordt krimparme mortel gestort om de ruimte onder de voet op te vullen. Dan kunnen eind van de week de vijzels worden afgelaten.

De liggerlegger, de zelfstappende voorbouwbrug die elke week een brugveld plaatst van wat met 3,3 kilometer het langste wegviaduct van Nederland wordt, komt over een week of tien langs. Voor die tijd wordt de wapening van de voet en de poer doorgekoppeld en wordt de poer afgestort, zodat er geen beweging meer in te krijgen is.

Reageer op dit artikel