nieuws

Viaduct over drukke A27

infra

Viaduct over drukke A27

ProRail laat nabij Houten een viaduct bouwen over de A27. Het te bouwen viaduct in de Nieuwe Houtenseweg vervangt de huidige overspanning voor het wegverkeer over de A27.

Het bestaande viaduct wordt omgebouwd tot spoorwegviaduct. Op het dek komen twee sporen die het huidige spoorwegtracé verdubbelen. Het vervangende viaduct voor de Nieuwe Houtenseweg wordt 140 meter lang en 6,5 meter breed. De constructie steunt op twee landhoofden en een stalen middenpijler.

Omdat heipalen gaatjes prikken in de folie wordt de fundering gemaakt door middel van jetgrouten met een éénfase jet die cement en water onder zeer hoge druk de grond inspuit. Het viaduct krijgt een stalen vakwerkconstructie. Het composiet rijdek bestaat uit zeven elementen. Elk element is gemaakt uit polyurethaanschuim met een ‘verpakking’ van 20 millimeter dik glasvezelversterkte kunststof.

Het rijdek wordt met een lijm/penconstructie tussen de stalen vakwerken gemonteerd. De verbindingen worden met lijm gevuld zodat de deze waterdicht verbonden zijn. De naden worden vacuüm gezogen waarna de lijm vanzelf in de verbinding trekt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels