nieuws

Dagje uit naar het nieuwe land

infra

– Maasvlakte 2 is de meest bezochte bouwplaats van Nederland. Zonder helm of veiligheidsschoenen maar beschermd door een heuse janplezier nemen dagelijks tientallen toeristen een kijkje.

Niet iedereen op Maasvlakte 2is daar om te werken. Nederlands jongste landwinningsproject trekt dagelijks een paar honderd toeristen. Sommigen laten zich rondrijden met een treintje.

Een gure dinsdag in oktober. De wind komt met kracht 6 aanwaaien van zee en neemt veel fijn zand mee. Het lijkt eerder een dag voor een beker warme chocolademelk bij de kachel dan een dag voor een bezoek aan de Maasvlakte. Niettemin hebben zo’n dertig mensen zich verzameld bij de ingang van informatiecentrum FutureLand voor de Maasvlakte. Een club oude vriendinnen van een Rotterdamse hockeyvereniging, een havenwerker die zijn familie een dagje mee uitneemt, een handvol Duitse toeristen, en nog wat mensen die toevallig kwamen aanwaaien. Ze hebben zich allemaal ingeschreven voor een tochtje met de FutureLand Express: een soort janplezier voortgetrokken door een zware tractor die plek biedt aan maximaal vijftig bezoekers. Dagelijks rijdt de trein minstens één keer uit, op zondag zelfs driemaal. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een heel leger gidsen paraat om belangstellenden te informeren over de activiteiten in de uiterste westpunt van de Rotterdamse haven.

Voorlichter van dienst Maarten van Oosten begint zijn tocht met een reeks huishoudelijke mededelingen. Of iedereen vooral de veiligheidsgordel om wil doen, want het treintje beweegt zich nogal schokkerig voort en moet soms een obstakel nemen in het terrein. Om dezelfde reden waarschuwt hij om niets te nuttigen tijdens de tocht, want er mocht eens een snoepje in het verkeerde keelgat schieten. Bij zijn voeten is een EHBO-kist zichtbaar en een defibrillator. Van Oosten is duidelijk op alles voorbereid.

Inmiddels is de slagboom, waarvoor het bouwverkeer zich netjes moet opstellen, spontaan omhoog gezwaaid bij het naderen van de FutureLand Express. Anders dan de truckchauffeurs hoeven Van Oosten en zijn gevolg zich niet te melden bij de portier. Het koddige treintje mag zo het bouwterrein op. “En nu rijden we op nieuw land!” klinkt het al snel door de geluidsinstallatie waarmee van Oosten probeert uit te komen boven het geronk van de motor, het gehuil van de wind en het geklapper van de zeilen van de Futureland Espress. “Twee jaar geleden klotste hier nog het water van de Noordzee en nu rijden wij op hier.”

Vervreemdende apparaten

De inzittenden kijken elkaar ongelovig aan. Het voelt nog onwennig, dat nieuwe land. Het is vooral kaal. Er ligt een streep asfalt door het uitgestrekte zand dat zo goed en zo kwaad als het gaat wordt vastgehouden door aarzelend opstekend groen. Aan het einde van de streep wordt een soort duin zichtbaar, rechts van de streep priemen de gieken van hei- en diepwandstellingen voor de APMT-terminal de lucht in. Vervreemdende apparaten. Nog veel wonderlijker zijn de schepen van aannemer PUMA die zich iets verder op het water rondom het nieuwe land bevinden. Van Oosten rept van sleephopperzuigers, snijkopzuigers en backhoes die allerhande taken uitvoeren. Maar de kaalheid en ongenaakbaarheid van het landschap is toch wat overheerst. “Dit land is helemaal niet bedoeld voor mensen”, vindt een van de hockeyvriendinnen.

De janplezier rijdt voorbij aan de RWG-terminal, tot voor kort nog het hoogtepunt van de trip. De havenkade is begin oktober opgeleverd aan de opdrachtgever die nu druk bezig is het terrein in te richten. Daarvoor in de plaats is gelukkig een andere attractie gekomen: de trein zet nu koers richting het sluitgat, het ongeveer 500 meter lange nog ontbrekende stuk van de zeewering. Volgende zomer wordt het dicht gegooid, een mijlpaal die ongetwijfeld even zal worden stilgestaan. Vanaf dat moment moeten schepen omvaren via de Yangtze-haven. Ook de sleephopperzuigers die het zand gaan aanvoeren dat nodig is voor fase 2 van de aanleg van het nieuwe land.

Flauwe helling

Onderweg naar het sluitgat klimt de janplezier naar een niveau zo’n 10 meter boven zeeniveau. Het fietspad helemaal bovenop het nieuwe duin aan de linkerhand ligt zelfs nog vier meter hoger. “Terwijl de zee hier 2,5 jaar terug nog 18 meter diep was”, vertelt Van Oosten. “Er is dus een pakket van 28 meter zand opgebracht. En dat loopt niet loodrecht terug naar de bodem, maar ligt in een flauwe helling. Daar is enorm veel zand voor nodig, zo’n 200 miljoen kuub zand.”

Nu wordt de inzittenden van het treintje duidelijk wat voor bijna bovenmenselijke prestatie er wordt geleverd daar aan de westkant van de Rotterdamse haven. “Tsss…”. stijgt het ongelovig op vanuit de stoeltjes waar de havenmedewerker met zijn familie zit.

De chauffeur manoeuvreert de trekker zo dat het mogelijk is om in de luwte van het voertuig uit te stappen. “Wie wil mag naar buiten, maar kijk niet gek op als u wordt gezandstraald”, waarschuwt de gids. Niemand laat zich daardoor weerhouden. De PBM-vrije zone, de enige plek op de Maasvlakte waar mensen zich zonder helm of veiligheidsschoenen mogen begeven, moet met eigen voeten betreden worden. Eenmaal buiten zoekt iedereen wel meteen de beschutting van het voertuig op. Want het fijne zand dat de westenwind meevoert dringt overal in door.

Onderweg terug naar informatiecentrum FutureLand vertelt Van Oosten nog dat Nederland met de bouw van de Maasvlakte zo’n 20 vierkante kilomter groter is geworden. “Ook de twaalfmijlszone is verlegd en met water erbij is ons territorium zelfs 56 vierkante kilometer toegenomen.” Zo barst de voorlichter van de verbazingwekkende feiten en weetjes, die maken dat de ruim een uur durende tocht voorbij schiet.

Bij het uitstappen doen de Duitse toeristen uit alle macht een poging het zand van hun jas te kloppen. De hockeyvriendinnen stampen om dezelfde reden flink met hun voeten op de grond. Van Oosten grijnst dat het allemaal vergeefse moeite is. “Waarschijnlijk vinden jullie het zand vanavond overal terug, tot in de kleinste poriën.” De boodschap wordt schouderophalend en met een glimlach aangehoord. Je moet er nou eenmaal wat voor over hebben om te pionieren op het nieuwe land. Maar dan kun je ook zeggen dat je op Maasvlakte 2 bent geweest. n

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels