nieuws

Belgisch spooronderhoud nauwelijks goedkoper

infra

Belgisch spooronderhoud nauwelijks goedkoper

Spooronderhoud is in België nauwelijks goedkoper dan in Nederland. Dat benadrukte Luc Vansteenkiste Directeur-Generaal Infrastructuur van Infrabel maandag in de Tweede Kamer tijdens de tweede dag van de parlementaire hoorzitting over onderhoud en innovatie van het spoor.

Infrabel, de Belgische spoorwegbeheerder doet vergeleken met Prorail veel onderhoudswerkzaamheden zelf. Dat leidt volgens Vansteenkiste echter tot verwaarloosbare verschillen. “De onderhoudskosten lijken hoger te liggen”, zei Vansteenkiste (80.000 euro per kilometer bij ProRail om 45.000 euro per kilometer voor Infrabel), “maar kijk je verder dan zijn ze vergelijkbaar.” Dat komt volgens hem omdat het Nederlandse spoor veel drukker wordt bereden en zwaarder wordt belast. Dat brengt meer slijtage met zich mee en zorgt voor hogere kosten.

ERTMS

België is met het uitrollen van het Europees beveiligingsysteem ERTMS wel een stuk verder dan Nederland. Op 23 december wil Infrabel de eerste fase, een testlijn, aanbesteden. Als in 2014 blijkt dat het systeem goed werkt, dan rolt de Belgische spoorbeheerder het veiligheidssysteem verder uit.

De tijdelijke commissie spoor en onderhoud van de Tweede Kamer probeert uit te vissen of ProRail verstandig omgaat met haar onderhoudsbudgetten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels