nieuws

reportageOp de tast werken in een 15 meter diepe bouwkuip

infra Premium

Wat ooit hoog in de ontwerpkamers van hoofdconstructeur DHV is bedacht, moeten duikers nu op 15 meter onder water uitvoeren. Het is puzzelen met wapeningskorven, stekeinden en ankers voor de onderwaterbetonvloer van de Rotterdamse markthal.

De wapeningskorf die een kraan langzaam in de enorme bak met water laat zakken is er een van de buitencategorie: acht ton zwaar, samengesteld uit in Luxemburg op maat gemaakte 50 millimeter dikke staven. Belletjes die opborrelen onder de stalen kooi zijn van een duiker van DCN Diving. Die probeert het gevaarte in het modderige water precies op zijn plaats te manoeuvreren. Ondanks GPS op de kraanarm een lastig karwei. “Als je dit in het droge moet bouwen, heb je er de handen al vol aan. Laat staan in het natte”, zegt projectmanager Marcel van Tongeren (Martens en Van Oord) terwijl hij in het ‘zwembad’ tussen St-Laurenskerk en Gemeentebibliotheek staart. Op sommige plaatsen blijkt het zo lastig om de korven precies op de onderliggende paalfundering te krijgen, dat besloten is vervangende hoofdwapening te gebruiken.

Tijdrovend

Door deze laddervormige tralieliggers rondom te plaatsen is het mogelijk staven onder water uit de korven weg te branden, om ze toch passend te maken. “Een tijdrovend karwei, maar anders lukt het soms niet. Ik kan onder water maar bij één GEWI-anker, pin of schotel tegelijk”, zegt duiker Bert Dietz (DCN) die net boven water komt. Een tweede duikbedrijf controleert of alles correct is geplaatst. Zelf meekijken kan de projectleiding niet.

De afgelopen weken slaagden duikers erin op -15 meter tientallen oude betonnen paalkoppen handmatig te vergruizen, waarna een grindbed (8000 ton) werd gelegd. Twee GPS-gestuurde combiwand-spuitmachines reinigden de bouwputwanden. Dé grote uitdaging op dit moment is de vertaalslag van het constructief ontwerp naar de duikteams. De bouwcombinatie Mobilis/Martens en Van Oord wil half oktober de 1,35 meter dikke laag onderwaterbeton storten. Maar daarvoor moet eerst wel alle 430 ton wapening op haar plaats liggen: de reguliere wapening, een serie stortafzettingen voor verdiepte vloerdelen en de korven voor totaal 54 poeren.

De zeer zware drukpoeren liggen aan de basis van de veertig meter hoge boogconstructie van de markthal. De poeren worden in tweeën gestort: deels in de -4 vloer, deels in de onderwaterbetonvloer. En in dat laatste zit ‘m de moeilijkheid. “Door de bouwput een paar meter dieper te maken hadden we eerst een onderwaterbetonvloer kunnen storten en het na leegpompen eenvoudig in het droge kunnen bouwen. Maar dat was financieel niet haalbaar”, zegt Van Tongeren. Dat is niet de enige reden, beperking van de ontgravingsdiepte moet ook de risico’s van vervorming van de bouwput verminderen. Mede daarom is gekozen voor het vroegtijdig storten van een permanent betonnen stempelraam op -1.

Foutmarge

Voor de onderwaterbetonvloer ontwikkelde de bouwcombinatie in samenwerking met DHV en de TU Delft een uitvoeringsmethodiek waarbij hoofdwapening en stekken na leegpompen van de bouwkuip zichtbaar en nameetbaar zijn. Omdat controle van de duikers eerder niet mogelijk is, hebben de constructeurs met een foutmarge van 200 millimeter rekening gehouden. Van Tongeren: “Dat klinkt als veel. Maar probeer maar eens foutloos een korf van 7 bij 2 meter in een 15 meter diepe waterbak te zetten waarin je geen hand voor ogen ziet.”

De stort van 16.000 kuub onderwaterbeton gaat volgende maand naar verwachting vier dagen en drie nachten duren. Is de kuip eenmaal leeggepompt en blijkt de vloer in orde, dan kan direct de afbouw beginnen van de vierlaagse parkeergarage (1280 plaatsen). Ontwikkelaar Provast maakt binnenkort bekend wie de bovenbouw realiseert.

Reageer op dit artikel