nieuws

Spoorlijn Heerlen-Aken stap verder

infra Premium

Spoorlijn Heerlen-Aken stap verder

De aanleg van de nieuwe spoorverbinding Heerlen-Aken, de Avantislijn, is een stap verder. De povincie Limburg en de Aachener Verkehrsverbund hebben de intentie uitgesproken dat de lijn in 2016 operationeel moet zijn.

Beide partijen hebben de intentie om de exploitatie van de treindienst gezamenlijk aan te besteden. Men streeft erna dat eind 2016 de eerste trein zal gaan rijden. “Ik ben blij met deze uitgesproken intentie. Ik vind dit een goed voorbeeld van euregionale samenwerking om te komen tot integraal grensoverschrijdend openbaar vervoer.

Daarnaast is de Avantislijn een verbinding die de regio Aken en Zuid-Limburg zal versterken op zowel economisch als toeristisch gebied. Bovendien denk ik dat de Avantislijn een positief effect kan hebben op de krimpproblematiek”, zegt gedeputeerde Antoine Janssen.

De Via Avantis zorgt voor de verbinding van de regio’s Aachen (560.000 inwoners en 230.000 arbeidsplaatsen), Maastricht en Parkstad Limburg (250.000 inwoners en 90.000 arbeidsplaatsen). Met de nieuwe spoorverbinding kunnen de gebieden nog meer als één stedelijk gebied functioneren. Dit is van belang voor de burgers aan beide zijden van de grens in verband met wonen, werken, winkelen, recreëren, toerisme (Euregionale ontsluiting Gaiapark, Mondo Verde, Snowworld, Gravenrode) en onderwijs. Er worden dagelijks duizenden grensoverschrijdende reizigers verwacht.

Vestigingsfactor

Daarnaast verzorgt de Via Avantis voor een snelle ontsluiting van het grensoverschrijdend bedrijventerrein Avantis per openbaar vervoer en vormt daarmee een belangrijke bijkomende vestigingsfactor voor Avantis. Avantis is van belang voor de Euregio vanwege de werkgelegenheid en als overloopgebied voor de toekomstige bedrijfsontwikkelingen rondom de RWTH in Aken, Zuid-Limburg en de regio Parkstad Limburg. Ook meer algemeen kan de Avantislijn eraan bijdragen dat ruimtegebrek in de regio Aken voor werk- en woonlocaties kan worden verlicht door gebruik te maken van ruimte die in Parkstad Limburg vrijkomt door de bevolkingsdaling.

Duitse en Nederlandse partijen werken al langer samen in de planvorming van de Avantislijn. Aan Nederlandse zijde hadden Rijk, Provincie Limburg en de gemeenten Heerlen en Kerkrade de benodigde 18 miljoen euro al gereserveerd. Met een positief besluit over de financiering van het Duitse deel kan de verdere voorbereiding gestart worden.

Reageer op dit artikel