nieuws

Infrabeheerders gaan samenwerken

infra Premium

ProRail en Rijkswaterstaat gaan intensiever samenwerken. Dat zijn de twee infrastructuurbeheerders gisteren overeengekomen. Beide partijen spreken nadrukkelijk tegen dat het gaat om het begin van een fusie.

De samenwerking moet zorgen voor minder bouwhinder, minder faalkosten en onlogische planningen. Ook bouwbedrijven en ingenieursbureaus zullen ervan profiteren, verwacht Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal bij Rijkswaterstaat. “We willen dat de organisaties meer op elkaar gaan lijken. Op het gebied van aanbestedingen en contracten, maar ook als het gaat over prestatie-eisen. We moeten kortweg beter voorspelbaar zijn voor aannemers.”

Dat de twee opdrachtgevers het bouwbedrijven niet altijd even makkelijk maken, onderschrijft Patrick Buck, directeur projecten bij ProRail. “Wij kiezen vaker voor allianties, terwijl Rijkswaterstaat juist voorstander is van dbfm-contracten. Aannemers begrijpen niet altijd hoe dat zit.”

De twee grootste beheerders van infrastructuur willen ook hun bouwplannen beter op elkaar afstemmen. Buck: “Om een mooi voorbeeld te geven. Laatst vernam ik uit Cobouwdat Rijkswaterstaat de A15 gaat doortrekken. Ik denk dan direct aan de mogelijke gevolgen voor het treinverkeer, maar moet in feite afwachten of Rijkswaterstaat ook de voor ons slimste bouwmethode heeft gekozen. Vanaf nu gaan we bouwplannen eerder op elkaar af te stemmen, zodat we overlast voor omgeving en reiziger zoveel mogelijk kunnen beperken.”

Slimme plannen

Dronkers verwacht dat er in de toekomst meer spoor- en wegenbouwprojecten samen op de markt komen. Daar moet minister Schultz (infrastructuur) echter wel de beslissingen voor nemen. De directeur-generaal van Rijkswaterstaat heeft daar wel vertrouwen in. “Het is aan ons om met slimme plannen te komen. Dat is ook in haar belang.”

Aannemers gaan vanaf eind volgend jaar concreet iets merken van de samenwerking die ook over arbeidsmarktstrategie, communicatie en asset management gaat.

Met de afspraken geven ProRail en Rijkswaterstaat voor een deel gehoor aan de wens tot samenwerking die minister Schultz begin dit jaar uitsprak, toen ProRail onder vuur lag door problemen in de winter. De ChristenUnie lanceerde toen het plan om de spoorwegbeheerder onder te brengen bij Rijkswaterstaat. De minister, maar ook de Tweede Kamer voelden daar niets voor. Buck en Dronkers begrijpen de “drang” naar een fusie ook niet.

Lees het interview met Patrick Buck en Jan Hendrik Dronkers

Reageer op dit artikel