nieuws

Nieuwste variant van Ecopave in Dordrecht

infra Premium

Dura Vermeer Infrastructuur legt op de Nieuwe Merwedeweg in Dordrecht het eerste proefstuk aan met zijn Ecopave C. Dit asfaltmengsel wordt bij omgevingstemperatuur gemaakt en verwerkt. Vergeleken met conventioneel asfalt scheelt dat volgens de wegenbouwer ruim 40 procent CO2.

Ecopave C is wat asfalttechnoloog Robbert Naus van Dura Vermeer Infrastructuur betreft het laatste lid van de familie CO2-reducerende asfaltsoorten. De C staat voor Cold. Het mengsel wordt bij omgevingstemperatuur samengesteld. “De ingrediënten zijn over het geheel genomen hetzelfde als voor standaard asfalt”, zegt Naus. Voor het mengsel wordt een bitumenemulsie gebruikt. “In theorie zou de emulsie uit plantaardige grondstoffen kunnen worden gemaakt”, overweegt Naus, “maar dat is nog niet aan de orde.”

Het mengsel laat zich net zo verwerken als traditionele mengsels. De asfaltploeg gebruikt dezelfde spreider en hoeft geen aanvullende vaardigheden aan te leren. “Al mis je op een gegeven moment toch wel de warmte”, vindt Naus. Het proefvak wordt verdicht met een bandenwals. Voor de productie hoeven de installaties maar weinig te worden aangepast.

Het resultaat mag wat Naus betreft koud asfalt worden genoemd. “Anders dan conventioneel koudasfalt dat voor reparaties wordt gebruikt is dit een volwaardig mengsel om een wegdek mee te maken.”

Het proefvak is een paar honderd meter lang. Na de aanleg wordt het niet intensief gemonitord. Naus verwacht dat Ecopave C zich net zo zal gedragen als conventioneel asfalt. De Nieuwe Merwedeweg ligt in het buitengebied van de gemeente Dordrecht en wordt vooral gebruikt door agrariërs.

De reeks Ecopave bestaat uit een variant op basis van koolzaadolie die ruim 10 graden Celsius koeler is dan traditioneel asfalt. Variant W is door toevoeging van een synthetische was ruim 30 graden koeler. Versie H is gemaakt met schuimbitumen en ruim 70 graden Celsius kouder dan conventioneel asfalt.

Reageer op dit artikel