nieuws

Duizend palen dragen station

infra Premium

Duizend palen dragen station

De spooruitbreiding nabij het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn komt op vijftienhonderd Fundex groutinjectiepalen te staan.

Daarvan zijn er ruim duizend bestemd voor het station. De groutinjectiepalen zijn gemiddeld 17 meter lang en hebben een diameter van 460 millimeter en een verloren punt van 560 millimeter. Terracon Funderingstechniek uit Werkendam begon medio april met het werk. De oplevering moet nog voor de bouwvak gebeuren. Een Hitachi CX7000GLS draait de stalen hulpbuizen geluids- en trillingsarm in. In de buizen wordt wapening afgehangen. Truckmixers van Cementbouw (Caron) voeren vanuit de centrale in Vianen het beton aan dat er daarna in wordt gestort. Utrecht Vaartsche Rijn wordt eind 2014 opgeleverd, zegt projectmanager Cor Boss van de Combinatie Strukton Infratechnieken-Colijn-Reef. Het werk op de locatie begon in maart van dit jaar. Boss: “De voorbereidingen voor dit d&c-contract lopen al vanaf maart 2010.” Movares ontwierp het station in opdracht van ProRail. Het wordt een overstapstation tussen het spoor en het andere openbare vervoer in de regio Utrecht. Halte Vaartsche Rijn krijgt acht sporen met een overstap naar de halte voor de tram naar universiteitscentrum De Uithof.

Reageer op dit artikel