nieuws

Amsterdam telt af tot afzinkoperatie tunneldelen

infra Premium

De kopschotten worden ontdaan van algen, de hangstangen gemonteerd, de bassins alvast een beetje gevuld. De voorbereidingen zijn begonnen voor het afzinken van het tunnelement voor de Noord-Zuidlijn onder het Centraal Station in Amsterdam. Een wereldprimeur.

Ze moeten flink doortrekken. En oppassen dat ze geen kleverige groene algen op hun nette pak krijgen. Met een wankel trekpontje proberen Jan Bijkerk en Peter Westendorp bij het tunnelelement voor de Noord-Zuidlijn te komen. Dat ligt al vier jaar te wachten in de Amsterdamse haven.

Maar op 31 mei lijkt het dan toch te gaan gebeuren. De betonnen bak van 136 bij 22 bij 10 meter wordt dan in de sleuf gevaren die Strukton en Van Oord afgelopen jaren onder het stationsgebouw hebben gemaakt. Nooit eerder in de geschiedenis werd een zinktunnel onder een gebouw afgezonken. In Amsterdam doen ze het meteen maar onder een monument, dat daarvoor eerst op een andere fundering is gezet.

De twee mannen nemen poolshoogte vlak voordat maandag de voorbereidingen voor het afzinken van start gaan. Bijkerk doet dat in zijn hoedanigheid van directeur uitvoering van de Dienst Noord-Zuidlijn, Westendorp is projectleider afzinken bij Strukton-dochter Mergor. Via een luik nemen ze ook een kijkje in het binnenste van het tunnelelement.

Al die jaren dat het in de haven lag, is het maandelijks aan een inspectie onderworpen. Vandaar ook dat koddige trekpontje, verklaart Westendorp. Dat was de handigste manier om bij het element te kunnen komen zonder elke keer een boot met schipper te hoeven charteren. Ook naar de andere elementen iets verderop in de haven is een trekpontje aangelegd.

Rotten

Er is nooit iets gebeurd in al die jaren, verzekert Westendorp. De elementen zijn nooit losgeslagen, er is geen schip tegenaan gevaren. “Het enige wat tegenzat, was dat door het vochtige klimaat binnen in het element de ballasttanks zijn gaan rotten. Die moesten compleet worden vervangen. Verder verloopt volgens de projectleider alles volgens plan en werkt de afzinkploeg gestaag de checklists af. Honderden controles worden uitgevoerd, totdat op de laatste dag van de maand het element wordt ingevaren onder het station. Het feitelijke afzinken volgt een paar dagen later.

Reageer op dit artikel