nieuws

‘Sohar, een wereld van verschil’

infra Premium

‘Sohar, een wereld van verschil’

Edwin van Espen (37) werkt in Sohar, Oman, waar het Havenbedrijf Rotterdam met de Omaanse overheid een 2200 hectaren groot haven- en industriegebied ontwikkelt plus een economische kansenzone van 4000 hectaren. Van Espen leidt een projectcompany van Havenbedrijf Sohar. Hoofdtaak: de vestiging verzorgen van Vale, de Braziliaanse multinational in mineralen en metalen.

“In 2005 reisde ik voor het eerst naar Oman voor een opdracht van 6 maanden. Aanvankelijk waren mijn bezigheden gericht op samenwerken met het Omaanse Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De projectorganisatie telde toen 10 man, maar om de contacten met industrie en overheid uit te bouwen was een compleet havenbedrijf nodig. Die onderneming kwam snel van de grond dankzij de Rotterdamse ervaring. Daarbij moest wel worden gelet op lokale belangen en gewoonten.

Het projectteam is inmiddels uitgegroeid naar een bedrijf met meer dan 100 man. Zoveel mogelijk functies worden ingevuld door mensen uit de streek en elders uit Oman. Een van mijn taken is begeleiding van de lokale medewerkers.

Een werkweek in Oman is zeer veelzijdig. Onderhandelen met partijen die totaal verschillende achtergronden en belangen hebben kost veel tijd. Daar zijn de klant uit Brazilië, het ministerie van Milieu, lokale overheden, omwonenden, Omaanse, Arabische en Indische banken die de financiering verzorgen en alle internationale aannemers en leveranciers van het project. Er is natuurlijk een taalbarrière, maar ik probeer me altijd bewust te zijn van de andere denkwijze en de verschillende mogelijkheden om een probleem op te lossen.

Momenteel is de focus gericht op de bouw van een steiger in open zee, een investering van 250 miljoen dollar. Het Havenbedrijf Rotterdam is samen met de Omaanse overheid eigenaar en investeert in een deel van de haveninfrastructuur. Vale zelf is gebruiker van de steiger en investeert 1,3 miljard dollar in een fabriek en een logistiek centrum. De steiger moet geschikt zijn voor de grootste bulkschepen ooit gebouwd. Ze gaan ijzererts van Brazilië naar Oman vervoeren. Ze zijn 360 meter lang, 65 meter breed en hebben een diepgang van 23 meter. De ene dag sta ik letterlijk tot mijn knieën in het vers gestorte beton, de andere dag heb ik een bespreking met de banken, ben ik bezig met het trainingsprogramma van onze nieuwe loodsen of geef ik vanuit een helikopter een rondleiding aan ministers of de Vale-directie.

Naast het managen van de haven ben ik betrokken bij een werkgelegenheidsproject voor werkloze afgestudeerde jongeren. Vrouwen hebben veel minder kansen om naar andere delen van het land te reizen en werk te vinden. Het politieke en sociale klimaat in het Midden-Oosten is recent in een ander daglicht komen te staan. Ook in Oman is de bevolking mondiger geworden en klinkt de roep om een transparante overheid en meer kansen op werk en welvaart. Over het algemeen verloopt dit redelijk rustig. Over voor ons vanzelfsprekende begrippen als inspraak en ondernemingsraad wordt hier dagelijks gediscussieerd.’’

Reageer op dit artikel