nieuws

Buispalenwand houdt tunnel op zijn plaats

infra Premium

De tweede Coentunnel wordt op 12 meter van zijn voorganger gelegd. Een scheidingswand met nieuw type buispalen voorkomt dat de bestaande tunnel in de zinksleuf zakt. Het is vooral beproefde techniek die wordt toegepast bij de Tweede Coentunnel. Betonnen elementen, gina-profiel, sluitvoeg, vijzelpennen, allemaal vertrouwde verschijningen bij de zinktunnelbouw. De grootste uitdaging bij de bouw […]

De tweede Coentunnel wordt op 12 meter van zijn voorganger gelegd. Een scheidingswand met nieuw type buispalen voorkomt dat de bestaande tunnel in de zinksleuf zakt.

Het is vooral beproefde techniek die wordt toegepast bij de Tweede Coentunnel. Betonnen elementen, gina-profiel, sluitvoeg, vijzelpennen, allemaal vertrouwde verschijningen bij de zinktunnelbouw. De grootste uitdaging bij de bouw van de tweede Coentunnel school volgens omgevingsmanager Jan Rienstra van Rijkswaterstaat erin de bestaande tunnel op zijn plek te houden. Want de nieuwe buurman komt op amper 12 meter afstand v in het Noordzeekanaal.

Er was dus een scheidingswand nodig met een kerende hoogte van ook circa 12 meter. Maar bij het aanbrengen daarvan mochten geen trillingen ontstaan en mocht de wateroverspanning in het zandbed van de bestaande tunnel niet te hoog oplopen. Daartoe zijn de Coentunnel en het zandbed eronder twee jaar terug uitgerust met een reeks sensoren.

Allerhande paal- en wandsystemen zijn volgens directeur uitvoering Arjan Vermeij van Coentunnel Construction bestudeerd. Diverse zijn ook uitgeprobeerd op het werk.

Ook Voorbij, een zusterbedrijf van Vermeijs eigen werkgever TBI Mobilis, kwam langs. Maar het principe ‘best for the project’ gold en de keus viel uiteindelijk op Fundex Verstraeten. Die kwamen met een innovatief buispaalsysteem, waarmee ze een wand samenstelden van afwisselend buispalen met een diameter van 1,5 meter met daartussen twee damwandplanken.

Fundex paste volgens Vermeij een open buispaal toe met ruimers aan de binnen- en groutinjectie aan de buitenkant. De grout dient alleen ter smering en draagt niet bij aan de sterkte. De palen werden vorig voorjaar vanaf pontons ruim 30 meter in de bodem geschroefd. Daartussen werden de damwandplanken hydraulisch gedrukt. Allemaal vanaf pontons. De bewegingen van de eerste Coentunnel bleef daarbij binnen de tevoren opgestelde marges.

Een andere uitdaging bij de bouw van de nieuwe tunnel in de A10 deed zich voor aan de noordoostzijde van de zinksleuf. Daar bevond zich een betonfabriek van Mebin, waarvan de portaalkranen zo’n beetje boven de toekomstige tunnel draaiden. Die moesten tijdelijk verdwijnen om de kademuur te kunnen versterken, zodat de zinksleuf daarvoor uitgebaggerd kon worden. In totaal is de fabriek van Mebin noodgedwongen ruim een jaar buiten gebruik.

Hoeveel de mortelfabrikant als compensatie krijgt wil omgevingsmanager Rienstra niet kwijt. “Dat zijn zo van die extra kosten die je als opdrachtgever maakt. Net zo goed als voor de Coentunnel voor 60 miljoen euro aan kabels en leidingen verlegd moest worden. Die kosten komen bovenop de pure bouwkosten van zo’n 550 miljoen euro.” Het derde tunnelelement ligt sinds gisteren op zijn plek. Volgende week wordt het laatste element afgezonken.

Reageer op dit artikel