nieuws

Rijden zonder spoorboekje gemangeld

infra Premium

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu dreigt het budget van 3 miljard euro voor ‘spoorboekloos’ rijden te bevriezen. Doordat ze prijsstijgingen en inflatie niet meer compenseert, is sprake van een verkapte bezuiniging.

Nog net voor de val het kabinet werd het besluit genomen de komende jaren op zeven corridors met zes intercities en zes stoptreinen per uur te gaan rijden. Projectmanager Huug van Aardenne van ProRail heeft akkoord gekregen op zijn plan van aanpak, maar een robuuste uitvoering staat echter onder druk, zo vreest hij. Naast de 3 miljard euro is overigens ook nog eens 1,5 miljard euro gemoeid met de opwaardering van OV-Saal, het spoor tussen Amsterdam, Schiphol en Almere.

“We zullen op zoek moeten naar meevallers, want tegenvallers dienen zich altijd vanzelf aan. Het moet eenvoudig en slim: denk daarbij aan Kort Volgen en Simpel Spoor.” Er is geen geld voor het remsysteem ERTMS of 25 KV-bovenleidingspanning.

Recent heeft hij te horen gekregen dat zijn budget inclusief btw is en niet wordt geïndexeerd, ondanks het feit dat het project wel in het MIRT-projectenboek staat, wat normaliter automatisch in zijn geheel wordt aangepast aan het stijgende prijspeil. Omdat de projecten pas vanaf 2016 in uitvoering komen en lopen tot 2010 is dat een verkapte bezuinigingsmaatregel. Van Aardenne geeft toe dat er op het ministerie van Infrastructuur en Milieu een fikse discussie woedt over het voornemen.

Wetgeving

Tegelijk heeft de politiek al een eerste streep gezet door de boog bij Deventer. “Daarmee valt de goedkoopste oplossing af en dat zullen we binnen het budget elders moeten oplossen”, schetst Van Aardenne de werkwijze. Met de bouwprojecten van het programma Hoogfrequent Spoor (zie kader) is 1,5 miljard euro gemoeid. Projecten met een raming van boven de 100 miljoen euro zijn: doorstroming bij station Utrecht, Boog Deventer, viersporig maken Rijswijk-Delft en Den Bosch-Vught en de Zuid Westboog Meteren. Ook is geld opzijgezet voor geluid, onderhoud, transfers, tractie en energievoorziening. En er zit nog 150 miljoen euro in een potje onvoorzien voor overwegen en trillingen. Voor dat laatste is nieuwe wetgeving in de maak. Het ministerie zet alvast wat geld opzij voor extra maatregelen.

Hoogfrequent Spoor

Reageer op dit artikel