nieuws

Tunnelmoten voor Tweede Coentunnel

infra

Tunnelmoten voor Tweede Coentunnel

In het bouwdok van Rijkswaterstaat in Barendrecht bouwt het consortium Coentunnel Company de vier betonnen elementen van de Tweede Coentunnel

Door de 178 meter lange elementen diagonaal naast elkaar te leggen, passen ze
keurig in het dok. De 30 meter brede en 8 meter hoge kolossen zijn elk opgebouwd
uit zeven moten van gewapend beton. De bouw van een moot duurt een maand, de
tunnelcombinatie bouwt er altijd twee tegelijk. Nadat de elementen zijn
afgedicht met een betonnen kopschot wordt het dok begin volgend jaar onder water
gezet (650.000 kuub). Vervolgens varen de holle elementen via Nieuwe Maas,
Nieuwe Waterweg, Noordzee en Noordzeekanaal naar hun definitieve locatie in de
Coenhaven. Zodra daar een speciaal geformeerde zinksleuf klaar is, worden de
elementen afgezonken met behulp van afzinkpontons, een drijvende kraan en een
groot aantal ankers. Omdat de Tweede Coentunnel op slechts 12 meter van de
bestaande tunnelbuis komt te liggen, construeert de bouwcombinatie ook een
beschermende scheidingswand van buispalen tussen de tunnel en de zinksleuf. Het
is de bedoeling dat de tunnel in 2012 klaar is voor gebruik.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels