nieuws

Spoorsector moet nog even doorbijten

infra

De spoorsector staat nog een mager jaar te wachten. Het Rijk investeert 2,44 miljard euro in het spoor tegen bijna 3 miljard vorig jaar. Pas vanaf 2012 komt de bulk werk los met het uitvoeren van ‘spoorboekloos’ rijden.

De praktijkproeven daarmee verlopen vooralsnog stroef. De treinen op het
proeftraject tussen Eindhoven en Amsterdam zijn overvol. Toch heeft het Rijk
inmiddels trajecten geselecteerd om op de langere termijn veel treinen over
hetzelfde spoor te laten rijden. Bij OV-SAAL wordt gekeken naar achttien treinen
per uur per spoor. Utrecht-Den Bosch, Utrecht-Arnhem en Den Haag-Rotterdam. Voor
het laten rijden van zes intercity’s en zes sprinters per uur op deze sporen is
tot 2020 3 miljard euro opzijgezet. De helft daarvan is nodig voor aanpassingen
aan het spoor, de andere helft is voor overwegen, extra onderhoud, emplacementen
en externe veiligheid. Slechts twee spoorprojecten gaan komend jaar naar de
uitvoeringsfase. Daarbij gaat het om de spoorzone Ede en OV SAAL korte termijn.
Twee alliantiecontracten met een waarde van 2010 miljoen euro voor de
verdubbeling tussen Hoofddorp en Diemen zijn vorige week ondertekend. In
Noord-Nederland is zelfs geen enkel spoorproject in het meerjarenplan terug te
vinden, maar daar wordt wel veel extra geld in wegen gepompt als gevolg van het
schrappen van de Zuiderzeelijn.

Hanzelijn

In de Randstad gaan diverse grote stationslocaties op de schop en nadert de
uitvoering van de Hanzelijn al de eindfase. De nieuwe minister van verkeer en
Waterstaat mag volgend jaar meteen het lintje knippen van de spoorverdubbeling
in Houten. Ook de spooraanpassing bij Den Bosch wordt volgend jaar opgeleverd.
Voor het onderhoud aan het spoor is komend jaar 1,5 miljard euro beschikbaar,
maar dat is ruim 200 miljoen euro minder dan vorig jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels