nieuws

ProRail geeft stations rapportcijfer

infra

ProRail gaat alle stations rapportcijfers geven voor energieverbruik, duurzaamheid en veiligheid.

Het eerste station, Driebergen-Zeist, scoort een 4,7 voor energieverbruik en
een ruime zeven voor reinheid en veiligheidsbeleving. De spoorbeheerder
presenteert zijn systeem eind deze week in het Duitse Münster ten overstaande
van de Engelse, Duitse en Franse collega’s. Het is de bedoeling om het programma
en de gegevens breed en gratis beschikbaar te stellen, zodat alle Europese
stations in kaart worden gebracht. Programmamanager stations Marc Unger van
ProRail is in zijn nopjes met het uniforme systeem om stations vergelijkbaar te
maken. Er is stille hoop dat dit systeem net zo’n groot succes wordt als de
CO2-ladder op het gebied van duurzaamheid. Door zichtbaar te maken hoe reizigers
een station beleven, komen ook de zwakke plekken boven water. Daar waren
natuurlijk wel ideeën over, maar niet in een vergelijkbaar systeem met
vergelijkbare grootheden en in kaart gebracht volgens één methode.

Prioriteiten

Komende maanden worden in Nederland dertig stations in kaart gebracht en op
termijn volgen alle stations. De rapportcijfers moeten een beeld geven waar de
prioriteiten moeten liggen. Vooraf schat Unger in dat het energieverbruik op
stations matig tot slecht zal scoren. ProRail heeft lange tijd weinig aandacht
besteed aan energieverbruik, omdat veel stations helemaal niet verwarmd zijn en
kiezen voor de trein al een milieubewuste keuze is. Toch werken licht,
roltrappen en liften niet vanzelf. ProRail zet een inhaalslag in om het
energieverbruik te halveren en plaatst op veel plekken led-verlichting.
Daarnaast komen zonnecellen op de daken van de nieuwe stations van Utrecht en
Rotterdam en worden diverse koude-warmtepompen (Breda, Utrecht) gemaakt.

Schoon

De verwachting is dat reizigers de stations als redelijk schoon en veilig
beleven. De ruime zeven van Driebergen-Zeist past in een landelijk beeld, denkt
Unger. Maar totdat alle cijfers binnen zijn, moet hij een slag om de arm houden,
want de onderzoeken in de grote stations zijn nog niet afgerond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels