nieuws

‘Metro was onbehouwen buurman’

infra

‘Metro was onbehouwen buurman’

Toen Eric Wiebes in mei wethouder werd in Amsterdam was de boormachine voor de Noord-Zuidlijn allang aan zijn tocht bezig door de bodem. Niettemin mocht hij woensdag trots de eerste voltooide tunnelbuis laten zien.

Is het vreemd om plotseling zo’n complex en beladen
project aan te sturen?

“Ik vind het vooral een enorme eer. En we zijn opgelucht dat het tot nu toe goed
gaat, hoewel het nog te vroeg is om te juichen. De boren moeten nog zeven
vergelijkbare etappes afleggen.”

U bent van huis uit techneut. Had u niet liever meegewerkt aan het
ontwerp van de boormachine of de tunnel?

“Dan had ik bij mijn studie werktuigbouw aan de TU Delft een andere route moeten
inslaan. Ik ben uiteindelijk meer de bedrijfskundige en bestuurlijke kant
uitgegaan. Na een paar jaar bij Shell heb ik lange tijd bij internationale
consul­tancy bureaus gewerkt, gevolgd door het ministerie van Economische Zaken.
In mijn laatste functie daar als plaatsvervangend secretaris-generaal heb ik mij
intensief bemoeid met de nieuwe aanbestedingswet.”

Is het handig zo’n achtergrond als wethouder?
“Waarschijnlijk begrijp ik sneller dan een niet-techneut voor welke vragen de
aannemers en de projectorganisatie staan. Ik weet hoe ingenieurs denken, en hoe
ze samenwerken. Ik zie mijn gesprekspartners bij de Dienst Noord-Zuidlijn wel
eens de wenkbrauwen fronsen als ik een technisch inhoudelijke vraag stel. Dat
zijn ze niet gewend van de wethouder.”

De technische problemen lijken overwonnen. Bent u niet te laat
gekomen?

“We zijn nog zeven jaar aan het bouwen dus Amsterdam is nog wel even zoet met de
Noord-Zuidlijn. Binnenkort moeten we bijvoorbeeld besluiten welke
veiligheidssysteem er aangekocht en geïnstalleerd worden. Daar komt mijn
technische achtergrond weer van pas.”

Maar uw focus ligt vooral bovengronds?
“Inderdaad. De organisatie heeft afgelopen jaar een enorme draai gemaakt en veel
meer oog gekregen voor de omgeving. Niettemin ben ik nog niet tevreden. Denk je
eens die ondernemers in die al zeven jaar een betonsilo voor hun deur hebben
staan die voorlopig nog niet weg kan. En als ze dan aan de gemeente vragen of ze
een reclamebord naast het bouwbord mogen plaatsen, krijgen ze nul op rekest
omdat dat niet zou kunnen volgens de regels. Als je niet oppast, ben je als
overheid heel star regeltjes aan het opstellen en naleven en verlies je oog voor
de realiteit. De Noord-Zuidlijn gedroeg zich lang als een onbehouwen buurman,
die naast je komt wonen, herrie maakt en zich nergens wat aantrekt. Dat is al
een heel eind rechtgezet, maar we zijn er nog niet.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels