nieuws

Kopie Waalbrug op verbrede A50

infra

De extra Waalbrug bij Ewijk in de A50 lijkt bijna een kopie van de bestaande brug. Paul Wintermans tekende het betonnen exemplaar, dat naast de ranke stalen tuibrug komt. De combinatie Mobilis, Van Gelder en Dywidag heeft het d&c-contract met een waarde van 200 miljoen euro binnengehaald.

Rijkswaterstaat maakte het winnende consortium vrijdag bekend aan de voet van
de brug. De A50 tussen Ewijk en Valburg staat op nummer 4 van de filetoppers en
wordt daarom verbreed tot twee keer vier rijstroken. De huidige stalen brug
kampt bovendien met ernstige vermoeiingproblemen en is dringend aan renovatie
toe. Nog dit najaar begint de uitvoering voor de nieuwe brug, bevestigt Maarten
Janknegt van combinatie Waalkoppel VOF. “De planning is krap.” Om snelheid te
maken wordt niet gewacht op afronding van de lopende zaken bij de Raad van State
en definitieve vaststelling van het tracébesluit. Het streven is de nieuwe brug
in 2013 op te leveren zodat aansluitend de renovatie van het stalen dek van de
oude brug kan beginnen. In 2014 moet de volledige wegverbreding inclusief
aanpassing van de knooppunten Ewijk en Valburg klaar zijn. De aannemer kan
diverse bonussen binnenhalen, waaronder op veiligheid en snelle oplevering.

Belangenverstrengeling

Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat een markante brug als
d&c-contract in de markt zet, waarbij zowel ontwerp als uitvoering volledig
bij de bouwcombinatie ligt. Aanvankelijk selecteerde Rijkswaterstaat vier
partijen voor het project. Heijmans werd halverwege uit de procedure gezet, na
beschuldigingen van belangenverstrengeling. De rechter stelde Rijkswaterstaat in
het gelijk en sindsdien rekenden drie partijen stug verder. “We hebben naar
zowel prijs als kwaliteit gekeken. Daarbij wogen planning, onderhoudskosten,
vormgeving en verkeershinder mee”, licht portfoliodirecteur Guido Hagemann van
Rijkswaterstaat toe. De criteria wogen mee voor 40 procent en de prijs voor de
overige 60 procent. Wintermans tekende voor het bedrieglijk eenvoudige ontwerp
dat sprekend op het eerste exemplaar lijkt. Het was een bewuste keus om een
“mooi koppel” te maken en de vormgeving nauwelijks te laten afwijken, want de
bestaande brug kan rekenen op brede goedkeuring als blikvanger over de Waal. Wie
goed kijkt ziet dat de extra brug meer tuien heeft en leunt op meer pijlers. Het
veel zwaardere betonnen exemplaar wordt vanaf dit najaar via de schuifmethode
van twee kanten tegelijk naar het midden toe gebouwd met een snelheid van 30
meter per week.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels