nieuws

Jan van der Made: Eerder klaar door slim faseren

infra

Jan van der Made: Eerder klaar door slim faseren

Over 17 kilometer is de Randweg Eindhoven verbreed naar vier of vijf rijbanen per richting, waarbij het regionale en doorgaande verkeer gescheiden is. Afgelopen dinsdag opende minister Eurlings de vernieuwde weg, die de bereikbaarheid van de regio sterk heeft verbeterd. Heijmans heeft niet alleen de nieuwe Randweg aangelegd, maar ook bijna alle kunstwerken in het traject vervangen en nieuwe verlichting en geluidsschermen geplaatst. Het contract heeft een waarde van zo’n 360 miljoen euro. De nieuwe aansluiting bij industrieterrein Ekkersrijt valt hierbuiten. Dat werk is apart aanbesteed en uitgevoerd door Mourik-Besix.

Door samen te werken met verschillende disciplines binnen het concern en door
een slimme fasering wist aannemer Heijmans de bouwtijd van de Randweg met een
jaar terug te brengen. Projectdirecteur Jan van der Made van Heijmans is vanaf
begin 2009 bij het project betrokken.

De klus zit erop voor u. Tijd om even uit te blazen?
“Niet helemaal. We zijn nog bezig met de laatste loodjes. 14 juli is de
contractuele opleverdatum. Voor de weggebruikers is het werk voor 100 procent
gereed. Wij zijn nog bezig met de laatste werkzaamheden, zoals afvoeren van de
laatste zandbermen bij knooppunten De Hogt en Batadorp. Zelf ben ik ook al weer
begonnen met vier nieuwe spoedklussen.”

Gaat het lukken om die deadline van 14 juli te halen?
“Dat is geen probleem. Dat is een jaar eerder dan Rijkswaterstaat had
voorzien bij het op de markt zetten van het contract. Door eerst de
parallelbanen aan te leggen met extra breedte, hebben we de hoofdbaan versneld
in één keer kunnen reconstrueren. Dat heeft een jaar tijdwinst opgeleverd.”

Heeft u de afgelopen tijd extra hard moeten werken om de klus op tijd
te klaren?

“De grootste druk lag eind vorig jaar toen we de hoofdrijbanen gerealiseerd
hebben. In december hebben we nog het laatste zoab aangebracht om op tijd klaar
te zijn voor de wintermaanden. Dat was achteraf een goede keuze met dat barre
weer.”

Hoe kijkt u terug op het project?
“Het is heel bijzonder dat we alles binnen Heijmans Infra met eigen disciplines,
zoals wegenbouw, beton- en waterbouw, techniek en mobiliteit, hebben kunnen
uitvoeren. Die integrale samenwerking is voor ons de grondslag voor toekomstige
werken. In korte tijd hebben we gigantisch veel werk uitgevoerd. Dat is uniek.
Op de drukste tijden waren 700 mensen aan het werk. In totaal hebben 1200
werknemers meegewerkt. Ze zijn trots dat ze hun steentje hebben bijgedragen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels