nieuws

A13/A16 Bosvariant miljard goedkoper

infra

Ingenieur Willem Bos weet hoe het kabinet de komende tien jaar 1,8 miljard euro kan besparen. Hij bedacht een variant voor de A13/A16.

Alsof het zo is bedoeld. Het traject loopt precies hetzelfde als ik tien jaar
geleden voor ogen had met de hsl. Niets veranderd.” De ingenieur lacht er
hartelijk om. Waar zijn vorige Bosvariant ‘slechts’ voor politieke opschudding
zorgde, schat hij de kansen voor de
Portway
Rotterdam
als tegenpool van de bypass die Rijkswaterstaat
wil aanleggen van de A13 naar de A16 ten noorden van Rotterdam “fiftyfifty” in.
Bos begon te broeden op deze variant, nadat hij een telefoontje kreeg van
belangenvereniging Hillegersberg-Bergse Bos (BVHBB). Die partij verzet zich al
jaren tegen de nieuwe weg van ongeveer 9 kilometer, omdat die ook
recreatiegebied doorsnijdt. Alleen als de weg volledig ondergronds gaat, kan
BVHBB ermee leven. Voorzitter Jan Jaap Groosman ziet dát echter niet gebeuren.
“De werkgroepjes die het kabinet adviseerden over bezuinigingen, zijn tegen de
investering van 650 miljoen euro die Eurlings voor deze weg wil uittrekken. Zij
vinden dat Eurlings moet proberen het bestaande wegennet te verbeteren. Met ons
plan lukt dat. Bovendien is het budget te krap om het traject bij Hillegersberg
te ondertunnelen. En dat is wel wat de regio wil.” Bos stelt dat de A13/A16 de
problemen bij Overschie niet oplossen. “De MER-commissie zei ook al dat slechts
een derde van het verkeer vanuit Den Haag de nieuwe omleiding zal gebruiken.
Overschie is daar nauwelijks mee geholpen.” Tot zijn eigen verbazing mocht de
variantenverzinner eind 2009 zijn plan toelichten bij Rijkswaterstaat. Het
ministerie van VROM zou daar op hebben aangedrongen. “Mijn variant was nog niet
in details uitgewerkt. Toch kreeg ik allerlei vragen over kleine problemen. Het
was een soort kat-en-muisspel. Rijkswaterstaat zit natuurlijk niet te wachten op
jaren vertraging.”

Korter

Ondanks alle goede bedoelingen, wacht Bos na zijn spreekbeurt nog altijd op
een officiële reactie. Intussen werkt hij zijn plan verder uit. Bosvariant 2
wijkt op tal van punten af van de A13/A16. Zo is het Bostraject kilometers
korter. Bovendien verbindt Bos de A13 niet met de A16, maar met de A20. “De
flessenhals op de A20 veroorzaakt de meeste problemen, bij Schieplein loopt het
pas echt vast”, legt hij uit.

Goedkoper

Een stuk goedkoper is zijn variant ook, bezweert de uitvinder. Zeker als
Rijkswaterstaat eerst de A20 verbreedt tussen de Rotte en Schieplein. “Je moet
drie obstakels wegwerken. Dat kost hooguit 20 miljoen euro. Maar daar verbreden
heeft hetzelfde verkeerskundige effect als de A13/A16 die tussen de 1 en 2
miljard euro kost.” Aan het totale plan van Bos (verbreding, twee tunnels en het
koppelen van de knooppunten Kleinpolderplein en Schieplein) hangt ook een
kostenplaatje van ruim 1 miljard euro. Maar met dat plan is het landschap, de
luchtkwaliteit, stank en geluidsoverlast in Overschie wel geholpen, pareert Bos.
Verder kan de A13 in Overschie worden omgebouwd naar een smallere lokale weg,
viaducten kunnen worden gesloopt. “Nu is het daar één groot asfaltfeest.” Of Bos
nu wel de minister achter zich krijgt? “De prijsknaller, daar kan Eurlings toch
niet omheen?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels