nieuws

Membraandruk tot nu toe sterk onderschat

infra Premium

Zware vrachtwagenwielen bij steunpunten van bruggen en viaducten ponsen niet alleen maar door het dek; ze bewerkstelligen ook een soort boogwerking, leert onderzoek aan de TU Delft.

Rijkswaterstaat ging er altijd van uit dat door de sterk toegenomen
verkeerslasten veel viaducten tegen hun maximale capaciteit aan zitten. Maar
recente beproevingen in het laboratorium van de faculteit civiele techniek van
de TU Delft brachten een nieuw mechanisme aan het licht. Rondom een zwaar belast
vrachtwagenwiel bevindt zich een denkbeeldige cirkel die het dek plaatselijk
door wil buigen en aan de onderkant verlengen. Maar dat laatste lukt niet, omdat
er al beton omheen zit. Daardoor ontstaat er volgens prof. Joost Walraven een
soort boogwerking die de krachten afdraagt. Als gevolg van die
membraandrukwerking kunnen veel brugdekken wel vijf keer hogere ponskrachten aan
dan gedacht.

Expertpanel

De onderzoeksresultaten zijn vers, maar laten volgens Walraven weinig ruimte
voor twijfel. In december legt hij ze voor aan het internationale expertpanel
dat sinds twee jaar over zijn schouders meekijkt. Hij verwacht dat die ze
unaniem zullen accepteren. Helemaal uit de lucht komen de resultaten namelijk
niet vallen: in landen als Canada en Ierland werd al voorzichtig rekening
gehouden met membraandrukwerking. Alleen blijkt het effect nu nog veel sterker
dan iedereen dacht. Walraven en zijn medewerkers verrichten het onderzoek binnen
het samenwerkingsverband InfraQuest.

Reageer op dit artikel