nieuws

Een nieuw dichtblok voor de Noord-Zuidlijn

infra

Een nieuw dichtblok voor de Noord-Zuidlijn

Door de veranderde boorrichting is er voor de Noord-Zuidlijn ook een dichtblok nodig bij station Rai. De grondverzetters van Streefkerk hopen nog voor de kerst 2500 kuub schraal beton in de bodem te verwerken.

Een woeste watermassa kolkt op het Scheldeplein. In de bouwkuip van 19 bij 12
meter gaat het water tekeer alsof er een zuidwesterstorm woedt boven de
Noordzee. Maar de takken van de bomen aan het Amsterdamse plein geven geen krimp
en ook de vlaggen hangen slap, dus er is duidelijk iets anders aan de hand. “Het
komt doordat de bescheiden damwandkuip wel tot 20 meter diepte wordt ontgraven”,
maakt uitvoerder Hans Kea van grondverzetbedrijf J. Streefkerk BV duidelijk.
“Vlak boven de tweede zandlaag zit een pakket taaie klei dat wordt losgespoten
met een spuitlans.” Knijpen met een draadkraan gaat namelijk niet, omdat er te
weinig ruimte is om te manoeuvreren met zo’n gevaarte. Er wordt dus een kleinere
kraan ingezet die een spuitlans in de kleilaag drukt die met waterstralen met
een druk van 10 bar de klei losscheurt. Een andere kraan houdt permanent een
zuigmond vlakbij, zodat de losgespoten klei direct wordt opgepompt en afgevoerd
naar een scheidingsinstallatie verderop op het drukke Amsterdamse plein.

Hoofdriool

“Inderdaad, dit is de kuip waar drie weken geleden een hoofdriool verzakte”,
bevestigt Kea. “Dat kreeg toen even landelijke aandacht, want de combinatie van
verzakkingen en Noord-Zuidlijn wekt al gauw de interesse.” Inmid-dels wordt de
buis met een nieuwe bypass op 5 meter hoogte over een hoek van het plein geleid.
De aannemer heeft het gevaarte zoveel mogelijk aan het oog onttrokken met
stemmige hulsttakken en kerstlampjes. Hoe het precies kwam dat de buis verzakte,
is volgens Kea nog altijd een raadsel. “De bodem was ongetwijfeld verstoord door
het intrillen van de damwandplanken. Maar het vreemde is dat de kuip nog maar
een paar meter ontgraven was toen de buis al in beweging kwam. De inclinometers
op de damwandplanken en de stempels hadden nog geen beweging geregistreerd.
Hoofdaannemer Saturn en de Dienst Noord-Zuidlijn zijn nog druk bezig te
onderzoeken wat er precies is gebeurd.” Zodra Streefkerk de put op diepte heeft
wordt een andere spuitlans in de kraan gehangen waarmee de inkassingen van de
damwanden worden schoongespoten. Ook de brilwand, die het ondergrondse station
op de kopse kant afsluit, krijgt zo’n behandeling. Daarna dalen duikers in de
put af en doen het nog eens dunnetjes over. Zo wordt voorkomen dat
klei-insluitingen ontstaan in het dichtblok, waarlangs grondwater in het station
kan lopen zodra de tunnelboormachine aan zijn werk begint. Dat is immers de
belangrijkste functie van het dichtblok: een waterdichte overgang vormen tussen
het station van waaruit de boormachine vertrekt en de bodem.

Betonstort

Het storten van het beton voor het blok zal volgens Kea zo’n dertig uur in
beslag nemen en moet aan één stuk gebeuren. Het werk moet nog voor de kerst
geklaard zijn, zodat het beton tijdens de feestdagen kan uitharden. Heel hard
hoeft het niet te worden, een druksterkte van 5 tot 10 N/mm2is voldoende. Om het
de beitels op de graafwielen van de twee tunnelboormachines niet te moeilijk te
maken bestaat de betonmortel vooral uit zand en cement en wordt alleen een fijne
grindfractie aan het mengsel toegevoegd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels