nieuws

Wisselisolatie voorkomt warmteverliezen

infra

Wisselisolatie voorkomt warmteverliezen

Uitgekiende, plaatselijke isolatie van een spoorstaaf ter hoogte van een verwarmde wissel kan het geheel sneeuw- en ijsvrij houden.

Langzamerhand wordt het weer winter, met alle daarbij komende ongemakken. Wat
de spoorwegen betreft, staan de problemen met vastzittende wissels iedereen nog
vrij helder voor de geest. ProRail heeft afgelopen jaar dan wel hard gewerkt aan
het vervangen van zoveel mogelijk kwetsbare gasverwarmingssystemen, maar het
moet nog maar blijken of die inspanningen voldoende zullen zijn. Ook elektrische
wisselverwarmingssystemen kunnen namelijk tekortschieten. Wolter van Houten,
directeur-eigenaar van het bedrijf HeatPoint, vindt dat tot nu toe veel te
weinig is gedacht aan het isoleren van wissels, en weet dat daarmee een flinke
slag valt te maken. Van Houten: “Als er zoveel sneeuw valt als afgelopen winter,
is het vermogen van de wisselverwarming op sommige locaties eigenlijk niet
toereikend. Wind is de grote boosdoener in dit verhaal. Bij wind kan de
spoorstaaf zo snel afkoelen, dat er onvoldoende warmte overblijft om ijs en
sneeuw te kunnen laten smelten. Wisselverwarmingen zijn geregelde systemen, die
aan en uit gaan op basis van een bepaalde railtemperatuur.

Geringe investering

Onze insteek was: als ik er isolatie opzet, houdt een spoorstaaf bij een
wissel zijn warmte misschien langer vast. De TU Eindhoven heeft het voor ons
onderzocht en na wat optimaliseren kwamen we uit op een energiebesparing van 40
tot 60 procent. Daartegenover staat een geringe investering in
isolatiemateriaal, dat op een heel eenvoudige manier met de hand valt aan te
brengen aan de buitenzijde van de spoorstaaf en aan de onderkant tussen de
dwarsliggers. Daarna zet je het met een veerklemmetje vast en dan hoeft het er
in principe nooit meer van af, ook niet als er onderhoud aan het spoor wordt
verricht.” Welk isolatiemateriaal de uitvinder gebruikt, wil hij niet zeggen:
“De basis is standaard isolatiemateriaal, met toevoegingen in verband met zaken
als brandvertraging en UV-bestendigheid.” De isolatiemethode is geschikt voor
wissels die elektrisch worden verwarmd, of via het zogeheten ‘centrale
buissysteem’, een soort cv met verwarmde vloeistof en warmtewisselaars. Samen
zijn dit soort systemen goed voor ongeveer 50 procent van de Nederlandse
wisselverwarmingen. Van Houten: “De eerste systemen zijn al toegepast in Polen.
Hongarije komt nog vóór de kerst en Schotland volgt over twee maanden. Het
eerste project in Nederland wordt zeer waarschijnlijk een test met acht
hogesnelheidswissels in de regio Amsterdam. Dat zijn elektrisch verwarmde
wissels van Duitse makelij, die een wat geringer elektrisch vermogen hebben dan
de standaardwissels in Nederland.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels