nieuws

Treintunnel Brussel krijgt complex buizendak

infra

Treintunnel Brussel krijgt complex buizendak

Drie meter onder een Brussels huizenblok door maakt de Belgische aannemer Denys een buizendak voor een nieuwe treintunnel. Door compensation grouting blijven de woningen netjes overeind.

Denys voert het werk uit in onderaanneming van de
combinatie
Leophat
met onder andere drie BAM-dochters. Die realiseren een treintunnel
die de Europese wijk in Brussel moet aansluiten op een bestaande
treinverbinding.

De ruimte onder het Plaskyplein waar Denys actief is, heeft meer weg van een
mijn dan van een bouwput. Gangen en galerijen worden gestut met een woud van
stalen portalen. Overal schieten karretjes langs met zand dat grotendeels met de
hand is afgegraven voor de bouw van de wanden van de tunnel. Die worden
gerealiseerd volgens de typische Belgische techniek van de beschoeide sleuven.
Het tunneldak dat Denys maakt, bestaat uit twee hoofdbuizen met een diameter van
zo’n 3 meter waartussen dwarspersingen worden uitgevoerd. Vanuit één schacht
heeft Denys in twee richtingen geboord, in totaal twee keer 400 meter.

Lees
hier meer over de bouw van de treintunnel in Brussel!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels