nieuws

Spoorlijn Breda-Utrecht lijkt definitief van de baan

infra Premium

De komst van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda langs de A27 lijkt definitief van de baan. Minister Eurlings van Verkeer laat weten dat de kans klein is dat het Rijk aan de spoorlijn zal meebetalen.

Zelfs voor het ‘niet onmogelijk’ maken van het miljardenplan van
BAM
wil hij geen stuiver meer uittrekken. “Op basis van de nieuwe Haagse stukken,
ziet het er inderdaad niet best uit”, zegt Ben van Schijndel, initiatiefnemer
namens BAM Rail. Toch legt hij zich niet bij nieuwe negatieve berekeningen neer.
“Het woord is aan de Tweede Kamer.”

Aanleiding voor definitief naar de prullenbak verwijzen van de spoorlijn, is
een nieuwe maatschappelijke kosten baten analyse (mkba) van
adviesbureau Decisio. Die
analyse maakt de grond gelijk met eerdere berekeningen van BAM en
Goudappel
Coffeng
. Stellen de initiatiefnemers dat de spoorlijn per euro tussen de 84
en 104 cent oplevert, Decisio meent dat de opbrengst van de lijn per
geïnvesteerde euro hooguit vijf cent bedraagt.

Reageer op dit artikel