nieuws

‘Spoorbeheerder ook schuldig aan treinongeluk Stavoren’

infra

Het treinongeluk met de Spenoslijptrein in Stavoren werd veroorzaakt doordat de verantwoordelijke machinist de verkeersborden over het hoofd zag. Dat blijkt uit onderzoek van detacheerder Spoorflex en spoorwegbouwbedrijf BAM Rail. Ook ProRail is medeschuldig, stellen de onderzoekers.

Het ongeluk was vooral het gevolg van een communicatieprobleem. De slijptrein
werd bediend door Italianen, die slecht van de regelgeving en procedures in
Nederland op de hoogte waren en gebrekkig Duits en Engels spraken. Communiceren
met de Nederlandse machinist die de trein begeleidde was hierdoor lastig. Juli
dit jaar reed een werktrein met 80 kilometer per uur in Stavoren door de
stootblokken. De locomotief ramde een tankwagen en een watersportwinkel. De
machinist zag de onverlichte keperborden, die moeten waarschuwen om langzamer te
rijden, over het hoofd. Diverse partijen zijn bij de ramp betrokken; Speno
leverde de trein en de machinist, BAM de licentie om op het spoor te mogen
werken, en de werktreinbegeleider is in dienst bij Spoorflex.

Volgens het onderzoek van Spoorflex werkte het ATB-systeem, dat ervoor zorgt
dat de trein automatisch stopt, niet. Daarnaast waren het
snelheidsverminderingsbord en het snelheidsbord jaren geleden weggehaald. Op de
door ProRail verstrekte overzichtstekeningen van spoorbaanvakken (BVS) en
wegwijzers stonden deze echter nog altijd gemeld. Op basis van deze gegevens
wordt de werktreininstructie (WTI) gemaakt, een bindend document voor de
werktreinbegeleider (WTB). De twee borden die wel aanwezig zijn, staan schuin
achter een ander bord en parallel aan het spoor. Dat werkt fouten in de hand,
vindt BAM Rail. Volgens beide onderzoeksrapporten is opdrachtgever ProRail mede
schuldig. De spoorwegbeheerder zou in onderhoudsdiensten te veel werk plannen.
“Regelmatig wordt te veel werk ingepland”, meldt BAM Rail. “Afwijken van de
planning is eerder regelmaat dan uitzondering.” Hiermee overtreedt ProRail zijn
eigen regels, stellen de onderzoekers. ProRail wil niet op de beschuldigingen
ingaan. De spoorbeheerder wacht het officiële onderzoek van de Inspectie van
Verkeer en Waterstaat (IVW) af. Dit onderzoek zal ongeveer in november afgerond
zijn. De inspectie vindt het nog te vroeg om op de bevindingen van Spoorflex en
BAM Rail in te gaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels