nieuws

Strooizand funest voor zeer open asfaltbeton

infra

Rijkswaterstaat wil het tekort aan strooizout niet opvangen met het bijmengen van zand. Zand is funest voor zoab en verstopt de riolering.

Rijkswaterstaat liet weten per direct een ‘zoutloket’ in te stellen. Dit
loket gaat de vraag naar en het aanbod van zout in Nederland coördineren. Voor
lokale wegen kunnen volgens Rijkswaterstaat wel alternatieve strooimiddelen als
pekel, zand en grit worden gebruikt. Akzo Nobel heeft Rijkswaterstaat vrijdag
uit de brand geholpen met de levering van 15 miljoen kilo strooizout extra.
Minister van der Hoeven gaf Frisia zout afgelopen donderdag toestemming om 100
kiloton extra zout te winnen in het Friese Barradeel. De Tweede Kamer maakte
eerder bezwaar tegen de winning vanwege de bodemdaling in het gebied. Naar
verwachting zal de bodem door de winning van de 100.000 ton zout met 5
millimeter dalen. Rijkswaterstaat probeert het alternatief van bijmengen van
zand te voorkomen. Zand is funest voor het zeer open asfaltbeton dat inmiddels
op 90 procent van de rijkswegen ligt. De open structuur van het asfalt verstopt,
evenals de afwatering. Het asfalt heeft ook extra te lijden onder de vorst, de
open structuur is daar gevoeliger voor dan ‘gewoon’ asfalt. Bevriezing zorgt
ervoor dat meer steentjes dan normaal losraken van het wegdek. Onder meer op de
A2 bij Oudenrijn, de A28 bij Zwolle, de A58 bij Goilre en de A67 bij Simpelveld
zijn al noodreparaties uitgevoerd. De kapotte laag wordt meestal ’s nachts
weggefreesd en gaten tijdelijk opgevuld. De echte reparatie moet wachten tot na
de vorstperiode.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels