nieuws

Minister schiet met ‘losse flodders’ op glazen tunnel

infra

Verkeersminister Eurlings laat geen spaan heel van de duurzame weg van Movares, die twee nationale prijzen pakte en wereldwijd de kranten haalde. Raadgevend ingenieur László Vákár reageert teleurgesteld en oppert dat Eurlings van onjuiste informatie uitgaat.

Het leek zo mooi. Snelwegen met een overkapping van koudgebogen glas,
waarbinnen auto’s energie leveren en vieze lucht geen kans krijgt te ontsnappen.
Kortweg de duurzame weg die Movares in 2006 lanceerde. Krap vier jaar later
deelt Eurlings mee dat het mooie verhaal minder mooi is dan het lijkt. Op het
gebied van veiligheid, technische uitwerking, onderhoud en de
kosteneffectiviteit acht hij de risico’s van het concept te groot, schrijft hij
in een brief aan de Tweede Kamer. Het afvangen van fijn stof onder een kap?
‘Onvoldoende bewezen’. Het leveren van warmte? ‘Onrendabel’. “Ik weet niet waar
de minister zich op baseert”, reageert Vákár, bedenker van het groene wegtype.
Het is volgens hem ook niet de eerste keer dat de minister met ‘onjuiste’
informatie schermt over zijn concept. “Hij zei eerder al dat het onder de kap 60
graden wordt als het buiten 20 graden is. Echter de temperatuurverschillen
tussen binnen en buiten zullen nooit groter zijn dan 8 graden.” Hoewel er veel
meer ‘onjuistheden’ in de brief staan, vindt Vákár het vooral jammer dat de
minister appels met peren vergelijkt. “Het concept is goed voor twee nationale
innovatieprijzen. Scoort veel beter dan een weg met een geluidsscherm en ook de
contra expertise en MKBA van Rotterdam geven aan dat het hier niet om een losse
flodder gaat.” Dat er nog een aantal deelfacetten van zijn concept nader moeten
worden onderzocht, erkent Vákár wel. “Zo zijn we er nog niet over uit hoe je het
best lucht kunt zuiveren in een glazen overkapping. Verder moeten we het
psychologische aspect nog onderzoeken: hoe ervaren automobilisten rijden onder
glas?” Toch kan de ingenieur geen zinnige reden bedenken waarom de minister zijn
plan naar de prullenbak verwijst. “Te duur? Dat geloof ik niet. De A4 die hij
bij Midden Delfland laat aanleggen, kost ruim 100 miljoen euro per kilometer aan
inpassingsmaatregelen. De duurzame weg maar 60 miljoen.” Dat een glazen
overkapping de horizon zou vervuilen weerspreekt hij. “Daarover kun je van
mening verschillen. Maar het alternatief is nog meer hógere geluidsschermen.”

Waarheid

Vákár werkt aan een brief aan de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat,
waarin de ‘juiste gegevens’ boven water moeten komen. Voor de korte termijn
koestert hij hoop, ondanks teleurstellingen in Venlo en Diemen. “Bij De Bilt,
A27 loopt een studie en bij de A15/A16, Ridderkerk is een studie opgestart.” Ook
internationaal groeit de interesse die vooral is aangewakkerd door het
ministerie van Economische Zaken. “In 2009, mocht ik mijn plan presenteren aan
een delegatie journalisten. Van China tot aan Brazilië stond het in de kranten.
Dat zou echt een gemiste kans zijn. Als een Nederlandse uitvinding eerst in het
buitenland wordt uitgerold.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels