nieuws

Projecten Duitse Eenheid bijna voltooid

infra Premium

Projecten Duitse Eenheid bijna voltooid

Het westen van Duitsland blikt jaloers naar de piekfijne infrastructuur in het oosten. Kaboem, kaboem, kaboem. Die tijd is voorbij. Ook al galmen in vele hoofden de ritten over het stugge beton van de DDR nog steeds na.

Vrijwel direct na de samensmelting van de beide Duitslanden konden de
bouwvakkers aan de slag. In april 1991, anderhalf jaar na de Val van de Muur,
kwamen de handtekening te staan onder de Verkeersprojecten Duitse Eenheid.
Liefst zeventien in getal. Grote indrukwekkende werken ter waarde van 39,4
miljard euro om het verloederde oosten dichter bij het westen te brengen.
Weinigen realiseerden destijds dat via het verbeterde wegennet meer dan een
derde van de oude DDR-bevolking haar heil zou gaan zoeken in het westen van het
land. Omgekeerd namen de westerse managers het heft in handen in het oosten. Na
de euforie bleken de Ossi’s plotseling tweederangs burgers in eigen land. Die
vernedering laat zich nog steeds voelen. Twintig jaar na het oppakken van de
grote verkeersprojecten is 95 procent van de plannen ten uitvoer gebracht. Een
kleine 10 miljard euro valt nog te besteden. Bouw- en verkeersminister Peter
Ramsauer denkt dat over zeven jaar alle werken zijn voltooid.

Misser

De beslissing een streep te zetten door de aanleg van een
magneettreinverbinding tussen Hamburg en Berlijn noemt de christendemocraat een
fatale misser. De bouw kon destijds zo goed als beginnen. Sterker nog: in
Berlijn is op het nieuwe hoofdstation feestelijk de aanleg van het eerste stuk
tracé gevierd. Uit geldgebrek echter ruilde de roodgroene regering van Gerhard
Schröder de magneettrein Transrapid in voor een hogesnelheidsverbinding via zijn
woonplaats Hannover. De reistijd tussen de eerste en tweede stad van het land
werd daarmee teruggebracht van vier tot nog slechts anderhalf uur treinen. Voor
een bedrag van 14,4 miljard euro werden afgelopen twee decennia voor 1845
kilometer aan nieuwe wegen opgeleverd. Vaak verbeterde oude verbindingen, soms
ook complete nieuwe wegen, zoals de Oostzeeroute A20 en de wegen van Halle naar
Maagdenburg en Göttingen. Hannover en Berlijn kregen riante rondwegen. Minister
Ramsauer zegt de Oostzeeroute te willen doortrekken in de richting van
Nederland. Naar de spoorprojecten vloeide tot dusverre 13,7 miljard euro. Zes
van de negen projecten zijn in vol bedrijf. Aan de verbinding Berlijn –
Neurenberg wordt nog steeds gebouwd. Tussen Erfurt en Ebensveld wachten 34
bruggen en 22 tunnels op realisatie. Pronkstuk van de verbeteringen aan de
waterwegen is het knooppunt bij Maagdenburg. Schepen tot 2000 ton of 104
containers kunnen moeiteloos van de Elbe naar het Mittellandkanaal of omgekeerd.
Het Wassenstraβenkreuz maakt deel uit van Verkeersproject Duitse Eenheid nummer
17. Het plan beoogt 280 kilometer waterweg tussen Hannover en Berlijn beter
bevaarbaar te maken. In 2015 zijn de bijna 2,3 miljard euro vergende
werkzaamheden voltooid.

Reageer op dit artikel