nieuws

ProRail schorst beveiliger van werktrein Stavoren

infra Premium

Spoorflex mag minimaal vier weken geen treinbeveiligers leveren aan spooraannemers.

Dat heeft ProRail besloten. Het ongeluk in Stavoren is de aanleiding maar
niet de reden, onderstreept woordvoerder Michiel Hayton. De toedracht van het
ongeval met de Speno-trein wordt nader onderzocht. De begeleider die op de
slijptrein meereed, komt van Spoorflex Safety First, een werkmaatschappij van de
Spoorflex Group. “Stavoren”, formuleert Hayton, “was aanleiding om nog eens te
kijken naar de ‘record track’ van het bedrijf. Dat zou in het recente verleden
betrokken zijn geweest bij andere incidenten met werktreinen.”

Volgens hem boden die afzonderlijk niet genoeg grond voor maatregelen maar
blijkt daar opgeteld wel voldoende aanleiding voor. Voor een aantal
spoorprojecten in uitvoering moeten aannemers snel een alternatief vinden voor
hun beveiliging. Volgens Hayton lukt dit in alle gevallen zodat geen project
vertraging oploopt. In Nederland zijn 28 bedrijven actief in deze sector.
Spoorflex, dat de woordvoering overlaat aan ProRail, verklaart alleen dat de
betrokken medewerker langer dan drie jaar fulltime in vaste dienst is, bekend is
met het traject en ook voor zijn Spoorflex-tijd als machinist volledig bevoegd
werkzaam was.

Reageer op dit artikel