nieuws

ProRail blijft in BAM Rail geloven

infra Premium

ProRail blijft ook na het ongeval met de slijptrein in Stavoren rotsvast vertrouwen houden in BAM Rail.

“We twijfelen geenszins aan de deskundigheid van BAM. Hij is een betrouwbare
spooraannemer”, laat Babet Verstappen van ProRail desgevraagd weten. De
Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) is iets minder overtuigd. Hij acht BAM
verantwoordelijk voor de communicatie. “BAM had moeten weten dat de situatie bij
Stavoren bijzonder is.” BAM Rail was als licentiehouder al eerder bij tientallen
incidenten met Speno-treinen betrokken. “Wij maken daaruit op dat de aannemer de
zaakjes nog niet op orde heeft”, aldus een woordvoerder van de inspectiedienst.
ProRail ziet geen reden het exclusieve slijpcontract met het Zwitserse bedrijf
Speno te ontbinden. Verstappen: “Onze eerste zorg is dat we verder kunnen gaan
met het veilige slijpen van het spoor. Door het tijdelijke verbod van de IVW
ligt dat nu inderdaad helemaal stil. Erg is dat nog niet, omdat het een
preventief slijpprogramma betreft.”

Locomotievenplan

BAM Rail komt vrijdag met een voorstel om weer Speno-treinen te kunnen
inzetten. Een van de opties is de slijptreinen te laten trekken door extra
locomotieven die in tegenstelling tot de Speno-trein wel door Nederlandse
machinisten kunnen worden bediend. “Goed idee”, vindt Sjef Hamers, werkzaam bij
Railsupport. Hij heeft jarenlange ervaring met de slijptreinen van Speno. Hamers
adviseert twee locomotieven aan de slijptrein te koppelen, één ervoor en één
erachter. “Dat heeft met de slijpgangen te maken. Voor je het juiste profiel
hebt bereikt moet je vijf keer heen en weer.” Ook Bert Pompert, directeur van
S-Rail, dat veiligheidspersoneel voor de railinfra levert en opleidt, ziet wel
iets in het locomotievenplan. “Zeker zolang het onderzoek naar het ongeval
loopt. Een locomotief inzetten met Nederlandse machinist verkleint de kans op
communicatieproblemen.”

Getrapt

Dat er in de afgelopen jaren meer incidenten waren met Speno-treinen verbaast
Pompert niet. “Het Spenocontract wordt getrapt uitgevoerd door meer aannemers:
Speno levert de trein en de machinist, BAM levert de licentie om op Nederlands
spoor te mogen werken, een ander doet weer de veiligheidsorganisatie en weer een
ander bedrijf levert pilots, zoals het loodsen van een machinist die niet bekend
is met de weg.” De Nederlandse werktreinbegeleider die op de ‘Stavorense trein’
de leiding had, werkt al drie jaar als machinist bij Spoorflex. Volgens het
Dordrechtse bedrijf beschikt de machinist over de wettelijk verplichte
wegbekendheid op het traject.

Reageer op dit artikel