nieuws

Kunststof brugdek voor verkeer tot 45 ton

infra Premium

De Catharinabrug in Voorschoten krijgt een vezelversterkt kunststof dek. De dekpanelen zijn door Lightweight Structures ontworpen voor verkeersklasse 45.

Het brugdek bestaat uit zeven planken van elk 11 bij 2,5 meter. Die worden
met hoekstalen op de bestaande houten draagconstructie bevestigd. Voor
Rep-Air, dat het ontwerp
van Lightweight Structures uitvoert, betekenen de brugplanken de grootste
vacuüminjecties in één keer uit het bestaan van het bedrijf. Zodra de
vacuümpompen worden ingeschakeld en de kranen opengaan, zoekt 400 kilogram hars
zijn weg door het pakket glasvezels. Rep-Air maakt doorgaans bijzondere
vaartuigen en onderdelen voor vliegtuigen. Hoofdaannemer van de brug is
Aannemersbedrijf
Damsteegt
. In het eigen pand in Meerkerk worden slijtlaag en belijning
aangebracht, net als de verhogingen om voetgangers, fietsers en automobilisten
te kunnen scheiden. Voordat de brugdelen op transport gaan naar Voorschoten,
onderwerpt Damsteegt ze aan een praktijkproef. Als die goed verloopt, worden in
week drie de platen geplaatst. De Catharinabrug moet daarvoor één week worden
afgesloten voor alle verkeer.

Reageer op dit artikel