nieuws

Plan filerijder ontlast Prins Clausplein

infra

Henk Sijsling bedacht een oplossing voor het fileprobleem op het wegdeel tussen Ypenburg en het prins Clausplein. Het regende complimenten. Zelfs de minister van Verkeer en Waterstaat was enthousiast. Niettemin wordt de zogeheten Sijsling-variant pas na veertien jaar uitgevoerd.

Het is 1995. Onderweg naar zijn werk komt Henk Sijsling, architect en
bouwkostendeskundige, tussen Ypenburg en het Prins Clausplein in de file
terecht. “Daar stond ik dagelijks in de rij vanwege drukte en werkzaamheden aan
de weg”, glimlacht hij, vanachter de laptop waarmee hij zijn idee aanschouwelijk
maakt. Hij voelde zich meer filist dan automobilist. Terwijl hij wachtte totdat
het verkeer op gang zou komen, bracht hij de situatie in kaart en dacht na over
een oplossing voor deze dagelijkse opstopping. Tussen het Prins Clausplein en
Ypenburg liggen weefvakken, legt hij uit. Dit zijn delen van de rijbaan waar
automobilisten door van rijstrook te wisselen de juiste richting kiezen. “Het
zijn vooral in bochten met veel rijstroken moeilijk te nemen hindernissen en
hebben een beperkte doorstroomcapaciteit. Met name vrachtwagens maken op brede
weefvakken brokken.”

Verbindingsstrook

Terwijl Sijsling piekert, schokt de file moeizaam voort. Geleidelijk begint
zich voor zijn geestesoog een oplossing af te tekenen. Deze krijgt definitief
gestalte nadat hij een maquette van het verkeersknooppunt heeft bestudeerd. Zijn
plan komt erop neer dat de weg opnieuw moet worden ingedeeld en wordt voorzien
van een korte verbindingsstrook. “Oude in- en uitvoegstroken worden vervangen
door nieuwe en het aantal rijstroken wordt aangepast aan de nieuwe situatie. Om
het verkeer uit Rotterdam naar de fly-over voor Den Haag te geleiden is een
nieuwe verbindingsweg nodig.” Ook verdwijnt het oostelijke weefvak. Het wordt
vervangen door een ‘by-pass’ en dat heeft gevolgen voor het verkeer van Delft
naar Den Haag. “Deze verkeersstroom wordt eerst over het bestaande viaduct
geleid en gaat dan naar de fly-over van het Prins Clausplein. Er komen een paar
kleine stukjes asfalt bij met nieuwe belijning. Ook worden wat ANWB-borden
verhangen.” Sijsling benadert Rijkswaterstaat, maar krijgt geen reactie. De zaak
lijkt in een stroomversnelling te komen nadat een regionaal dagblad aandacht
besteedt aan zijn ideeën: kritische Kamerleden stellen vragen aan de minister
van Verkeer en Waterstaat over de oplossing van het fileprobleem nabij het Prins
Clausplein. Hierop wordt er serieus gekeken naar de ideeën van Sijsling.
Complimenten voor zijn burgerinitiatief zijn niet van de lucht. Bovendien krijgt
hij de toezegging dat als het verkeersknooppunt in de toekomst wordt aangepast,
zijn idee zal worden uitgevoerd.

Advertentie

Jaren blijft het stil. “In 2004 las ik in een advertentie dat er nieuwe
spitsstroken op het Prins Clausplein zouden worden aangelegd. Daarop heb ik
gereageerd. Ik had uiteindelijk een toezegging.” Ditmaal boekt hij succes. Zijn
plan wordt integraal overgenomen. Toch duurt het nog tot in de zomer van 2009
voordat Rijkswaterstaat definitief besluit de Sijsling-variant uit te voeren.
“En dat was dan dat”, zegt hij nuchter. Met een lichte zucht: “Eerlijk gezegd
ben ik de aandacht van de pers voor het plan een beetje zat. Daar staat
tegenover dat ik natuurlijk wel blij ben dat het wordt uitgevoerd.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels