nieuws

‘A12-project voelt als een liefdesbaby’

infra

‘A12-project voelt als een liefdesbaby’

Om de overlast voor het verkeer bij de aanpak van de A12 te beperken, wordt er zoveel mogelijk om het verkeer heen gebouwd. Dankzij een grondige voorbereiding en een meedenkende aannemer is het project een succes, zegt projectmanager Dick van Klaveren van Rijkswaterstaat.

Het is ook voor de projectmanager even zoeken hoe van de directiekeet naar
het nieuwe viaduct bij de afrit Bleiswijk gereden moet worden. Hemelsbreed is
het een kilometer, maar door alle afsluitingen moet er met de RWS-Prius
omgereden worden via Nootdorp. Van Klaveren verontschuldigt zich. “Het is lastig
om bij te houden wat er wanneer wordt afgesloten. Ik ben ook niet meer iedere
dag op het werk.” Maar hij kan een gevoel van trots niet onderdrukken nu, na het
jarenlange bestuderen van tekeningen, het bouwwerk er staat. “Het is een heel
mooi viaduct. Toen ik het op de tekening zag dacht ik nog “is dat niet te veel
betonmassa?” Maar het pakt heel goed uit.” Vanaf de eerste schetsen, eind jaren
negentig, is de 41-jarige Van Klaveren al betrokken bij de aanpak van de A12.
Oorspronkelijk was het bedoeld als een kleinschalige aanpak van de knelpunten,
maar in de loop der jaren groeide het uit tot een van de grotere weg- en
waterbouwprojecten in Nederland. “Niet het duurste, maar wel een van de
moeilijkste.” Wat het project precies kost, kan Van Klaveren niet zeggen. “Dat
loopt in de honderden miljoenen.” In de 11 kilometer tussen het Gouwe-aquaduct
en Zoetermeer-Oost vervangt Rijkswaterstaat het asfalt, legt spitsstroken aan,
vervangt de oude onderdoorgang bij Bleiswijk door een viaduct, en maakt van twee
afritten (Zevenhuizen en Waddinxveen) een nieuwe, met viaduct, bij Waddinxveen.
Daarnaast wordt over het hele traject een dynamisch verkeerssysteem aangelegd.
Een complexe klus, omdat er ook nog rekening gehouden moet worden met de
spoorlijn Gouda-Den Haag, er aansluitingen zijn op diverse drukke provinciale
wegen en realisatietijd krap is. In het najaar van 2010 moet het werk klaar
zijn. Het laatste kunstwerk, bij Zevenhuizen, wordt al in april opgeleverd.

Champagne

“Een van de lastigste klussen was het openstellen van het viaduct in
Bleiswijk, waarbij de rijbaan op de rijksweg ook nog werd verlegd. Dat hebben we
in een lang weekend, 100 uur, voor elkaar gekregen. In totaal waren er 500 tot
600 man mee bezig. Toen we die mijlpaal gepasseerd waren, hebben we wel een fles
champagne opengetrokken.” Voorbereiding is het sleutelwoord. “Vorig jaar pas is
het project met een d&c-contract (van 100 miljoen euro, red.) aan Ballast
Nedam gegund. Dat we al zover gevorderd zijn heeft alles te maken met het
grondig voorbereiden. Zo is vanuit Rijkswaterstaat het initiatief genomen om
Spitsmijden in te voeren, waarmee een deel van de werknemers in Den Haag tegen
een vergoeding op een andere tijd de weg opgaat, of de trein neemt. Dat scheelt
toch 1500 auto’s in de spits.” Maar van Klaveren prijst de opstelling en
professionaliteit van Ballast. “Hun ontwerp won de aanbesteding omdat ze het
slimst omgingen met de hinder voor het verkeer. Je ziet hoe goed een dergelijke
contractvorm werkt: Ballast kwam met oplossingen die wij nooit bedacht zouden
hebben. Zo besloten ze om de asfaltstrook in de bouwfase breder te maken, zodat
er meer ruimte was bij het afsluiten van een rijbaan. Dat betekent dat auto’s
minder vaart hoeven te minderen en er sneller geschoven kan worden.”

Love baby

De ruimte voor de aannemer in de ontwerpfase was beperkt. “Het was design en
construct met een kleine “d”, omdat veel randvoorwaarden al vastlagen. Ook
omwonenden, gemeenten, provincies, ProRail en waterschappen wilden hun eisen
terugzien in het ontwerp. Daarnaast moesten de kunstwerken voldoen aan de
“huisstijl” van de A12.” De goede samenwerking tussen opdrachtgever en -nemer
bleek ook bij de onvermijdelijke tegenvallers in het project. In het vroege
voorjaar werd het viaduct bij Zevenhuizen plots afgesloten omdat de constructie
niet sterk genoeg bleek voor het zware vrachtverkeer. “Ik heb toen de beslissing
genomen om het viaduct meteen af te sluiten voor vrachtverkeer, maar even laten
is de weg weer opengesteld. Maar de aannemer moet dit probleem oplossen en heeft
dat ook gedaan. Op dit moment is Ballast bezig met het aanbrengen van extra
lijmbewapening op het viaduct, en dat is afdoende om een veilige constructie te
garanderen.” “Onderling laten we de problemen niet sudderen, maar worden direct
aangepakt. Zo kwamen we in de ondergrond allerlei materialen tegen die we niet
hadden verwacht. De A12 is de oudste rijksweg van Nederland, en dat was beter te
zien dan we gedacht hadden. Op sommige plaatsen bleek de asfaltstrook
flinterdun, en zaten er oude klinkers en puin in de ondergrond. Ik heb toen
gezegd: “sloop het er maar uit, we zien later wel hoe we dit financieel
regelen.” Inmiddels is Van Klaveren het grootste deel van zijn tijd bezig met
andere projecten, waaronder het snelwegdeel tussen Gouda en Woerden dat de
komende jaren wordt aangepakt. “Maar dit project blijft toch mijn “love baby”.
het enthousiasme waarmee iedereen, van de directiekeet tot de jongens op de
shovel hier aan het werk is, maakt het een prachtproject.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels