nieuws

Kort boorschild voor scherpe bochten

infra

Een korter boorschild voor een grotere wendbaarheid en nainjecteerbare voegen. Het is een van de innovaties bij de boortunnel voor de Noord-Zuidlijn, die nu worden gebruikt bij de opbouw van de machine.

Vergeleken met de tunnelboormachines van de RandstadRail is het schild van de
machines voor de Noord-Zuidlijn 2 meter korter. Dat maakt het gemakkelijker om
scherpe bochten te draaien met de boormachine. In Amsterdam is dat nodig, omdat
het tunneltracé een aantal scherpe bochten maakt, onder andere bij de Munttoren.
Neveneffect van het kortere schild is dat de wrijving tussen schild en grond
vermindert, waardoor het gevaar op zettingen ook afneemt. De vijzels waarmee de
machine zich afzet tegen de gerealiseerde tunnel, hoeven ook minder hard te
drukken.

Bijzonder

Een schild korter maken klinkt echter gemakkelijker dan het lijkt, weet
Jeroen de Leeuw van Projectbureau Noord-Zuidlijn. Ter gelegenheid van het
inhijsen van het graafwiel in de startschacht gaf hij woensdagavond een korte
toelichting op het bijzondere ontwerp van de machine. Het is namelijk woekeren
met de ruimte direct achter de boorkop. Op de buffervoorraden lucht en bentoniet
kon niet worden beknibbeld. Ook de graafkamer kon niet korter. De ruimte is
vooral gewonnen door telescopische vijzelstangen toe te passen. Dat is nog nooit
eerder vertoond bij een tunnelboormachine. Verder is de sluis voor de duikers
geïntegreerd in de drukkamer, waardoor ook veel ruimtewinst werd geboekt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels