nieuws

Kamer wil niet dokken voor Noord-Zuidlijn

infra Premium

De Noord-Zuidlijn hoeft niet op steun te rekenen van de Tweede Kamer. Het CDA, de SP en de VVD houden de hand op de knip, Eurlings voorziet andere “pijnlijke maatregelen”.

“Wat wij nog voor de Noord-Zuidlijn over hebben? Nul euro. Het Rijk heeft al
1,1 miljard bijgedragen, waarmee we alle risico’s hebben afgekocht. Ook na het
rapport van de commissie Veerman blijven we bij dat standpunt”, verklaart Ger
Koopmans van het CDA. Gedurende dag één van het debat over het
Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport werd er eigenlijk
nauwelijks over de Noord-Zuidlijn gesproken. Volgens Koopmans zegt dat al
genoeg. “Het betekent dat niemand echt wil dokken.” Lia Roefs (PvdA) liet zich
tot die uitspraak niet verleiden. Sterker nog; ze wilde helemaal geen uitspraak
doen over een extra rijksbijdrage. Koopmans begreep daar niets van. “Een half
jaar geleden verweet u ons dat wij Amsterdam structureel pesten, omdat wij geen
geld wilden investeren in de Noord-Zuidlijn. En wat doet u. Geen euro voor de
Zuidas. Geen euro voor de Noord-Zuidlijn.” Ook bij het VVD en de SP hoeft
Amsterdam voorlopig niet aan te kloppen voor extra metrogeld. Liberaal Charlie
Aptroot vindt dat Amsterdam aan zet is. Socialist Emile Roemer stelt dat het
onderzoek van de commissie-Veerman een te ‘prestigieuze variant’ heeft
opgeleverd, waar hij geen extra cent aan wil spenderen. Voor een nieuw of
aanvullend plan mogelijk wel. “Bijvoorbeeld als de lijn wordt uitgebreid naar
Purmerend en Zaanstad.”

Slimme wethouder

Amsterdam wil niet reageren op de discussie in de Tweede Kamer. “We
onderhandelen niet met de media”, verwoordt Rinkse Wieman namens
verantwoordelijk wethouder Gerson. Wel zegt ze dat de “slimme wethouder” met
verschillende partijen druk in gesprek is over extra financiële middelen. Niet
dat er wordt aangestuurd op een akkoord. “Zo moet je dat niet zien. En over een
gat van een half miljard euro kun je eigenlijk ook niet spreken. De commissie
Veerman concludeerde alleen dat het verstandig zou zijn om 500 miljoen euro
extra te reserveren, om goed in de slappe was te zitten. Maar het benodigde
bedrag kan ook lager zijn.” Al met al legt de crisis een donker wolkendek boven
de MIRT-behandeling die volgende week maandag wordt vervolgd. Verkeersminister
Eurlings waarschuwde de Tweede Kamer vorige week al dat hij mogelijk moet
terugkomen op infrastructurele afspraken met de regio. Eurlings verklaarde
gisteren dat die aankondiging niets meer is dan een formele disclaimer. Boris
van de Ham (D66) nam daar geen genoegen mee. “Op basis waarvan valt een project
straks af?” Eurlings weet dat niet. Zware gesprekken voorziet hij wel. “Als we
moeten prioriteren. Dan zal dat een pijnlijke operatie worden.”

Reageer op dit artikel