nieuws

Dijk Maasvlakte veel simpeler

infra Premium

Geen lastig aan te brengen geotextiel en veel minder verschillende lagen breuksteen.

De zeewering voor de Tweede Maasvlakte wordt veel eenvoudiger uitgevoerd,
zonder in te boeten op de veiligheid. Dat betekent een besparing van tientallen
miljoenen. Sinds deze week is de Tweede Maasvlakte aangesloten op het vasteland.
Alle bestaande kaarten van Nederland kunnen daarmee de prullenbak in, aldus
projectdirecteur Ronald Paul van het Rotterdams Havenbedrijf. De eerste auto’s
reden gisteren over de verbinding naar de zandplaten die vorige week nog
eilanden waren. Voertuigen moeten nu nog beschikken over vierwielaandrijving,
willen ze door het mulle zand kunnen rijden en de walpersleiding van de
baggeraars kunnen kruisen. Maar over een maand kunnen volgens Paul ook gewone
voertuigen uit de voeten op het nieuwe stukje Nederland. Dan al leveren
onderaannemers BAM en Volker Wessels de geasfalteerde bouwweg op. Niet veel
later beginnen ze met het maken van de eerste diepwanden voor de kademuren.

Superstorm

Uitvoerige tests in onder andere de Deltagoot van Deltares en in een
vergelijkbaar Engels instituut leerden dat de zekering voor de Maasvlakte
simpeler kan worden uitgevoerd. De overgangsconstructie tussen de harde en
zachte zeewering is geschrapt en het ontwerp van de harde kering is aangepast.
Die bestaat nu uit een zandlichaam, waarop een 4 tot 5 meter dikke toplaag van
losse keien is aangebracht. Tientallen meters daarvoor legt aannemingscombinatie
Puma (Boskalis en Van Oord) de grote betonnen blokken van de bestaande zeewering
neer. Die vangen bij een superstorm de eerste golfklappen op. Daarachter
ontstaat een breekwater dat volgens de initiatiefnemers ook ecologisch
interessanter is dan de oude oplossing. De introductie van de blokkendam met
breekwater maakt een geotextiel en allerlei dunne filterlagen overbodig. Het
stenige duin behoeft ook veel minder onderhoud. Al met al levert het een
besparing op van tientallen miljoenen euro’s. Dat voordeeltje delen
opdrachtgever en opdrachtnemer.

Reageer op dit artikel