nieuws

Doortrekken A4 verdeelt gemeenten

infra Premium

Gaat de schop voor het ontbrekende stuk A4 echt over twee jaar de grond in? “Honderd procent garanties heb je in het juridische leven nooit”, aldus Eurlings.

De verkeersminister voegde er gisteren direct aan toe dat geen van de
veertien ministers voor hem ooit zover was gekomen en dat hij vertrouwen had in
een goed eind. De zandheuvel die er al jaren ligt noemde hij de ‘grafheuvel van
gestorven ambities’. “Waarom mij lukt wat voorgangers niet lukte, durf ik niet
te zeggen. Bovenal ben ik trots op de mensen die dit voor elkaar hebben
gekregen.” Gemeenten reageren verdeeld op het besluit. Schiedam en Vlaardingen
zijn teleurgesteld. “Uit de stukken van Eurlings blijkt dat de aanleg van het
stuk A4 tussen Delft en Schiedam geen oplossing biedt voor die problematiek. Om
dan toch te besluiten de weg aan te leggen, is een enorme verspilling van
belastinggeld in een tijd dat elke euro hard nodig is om de economische crisis
het hoofd te bieden”, aldus Yorick Haan, wethouder in Schiedam.

Vervolgstappen

Ook Vlaardingen verwacht problemen in de gemeente en beraadt zich op
vervolgstappen. Christiaan van der Kamp, wethouder van de gemeente
Midden-Delfland kan wel met het voorgestelde plan leven. “Omdat er ook 45
miljoen euro wordt geïnvesteerd in kwaliteitsprojecten bij onze gemeente.” Wel
houdt hij een paar slagen om de arm. “In november moeten we die definitieve
contracten met de minister nog opstellen. Bovendien moet de Tweede Kamer ook nog
instemmen met dit plan.” Of dit de mooiste weg van Nederland wordt, durft Van
der Kamp niet te zeggen. “Maar we kunnen er niet omheen dat dit de duurste weg
ooit wordt met een bedrag van ruim 100 miljoen euro per kilometer. Ook wel
begrijpelijk, omdat een groot deel van de weg in moerassig gebied komt te
liggen.” Delft onthoudt zich van inhoudelijk commentaar. De provincie
Zuid-Holland, de ANWB en het bedrijfsleven zijn tevreden.

Reageer op dit artikel