nieuws

Westrandweg lijkt juridisch geplaveid

infra Premium

Westrandweg lijkt juridisch geplaveid

De kans is groot dat de bouw van de Westrandweg in Amsterdam in september kan beginnen. Tijdens de Raad van State-zitting gisteren kwam Milieudefensie niet eens meer bezwaar maken. De strijd over luchtkwaliteit lijkt beslecht.

De bouw van de 10 kilometer lange gloednieuwe snelweg in het verlengde van de
A5 dwars door het Westelijk Havengebied is gekoppeld aan de bouw van de Tweede
Coentunnel. Het werk aan de nieuwe tunnel was al begonnen nadat de Raad van
State in december groen licht gaf over de gehanteerde rekenmethode voor
luchtkwaliteit. Addertje onder het gras is de harde voorwaarde van de rechters
dat de tunnel ten noorden van Amsterdam niet open mag voordat alle procedures
voor de Westrandweg definitief zijn. Bijzonder onderdeel van de weg met twee
keer twee rijstroken is een 3300 meter lang viaduct op 12 meter hoogte. De Raad
van State doet pas later deze zomer uitspraak, maar de afwezigheid van de
belangrijkste opponent lijkt een teken aan de wand over de te verwachten
uitkomst. Verschillende bezorgde boeren en de dorpsraden van Zwanenburg/Halfweg
en Sloten-Oud/Osdorp maakten nog wel bezwaar. Zij zetten in op een extra
landbouwweg, geluidsmetingen en liefst nog gehele verdiepte ligging.

Verdiept

De kans op het laatste is niet zo groot want een deel van het tracé dient
meteen als dijk. Aanleg onder maaiveld zou de kosten van aanleg verhogen met 100
miljoen euro. Om de overlast voor omwonenden te beperken is al voorzien in enkel
en dubbellaags zoab en diverse geluidsschermen. De combinatie Westpoort van Van
Hattum Blankevoort, Boskalis, KWS staat te trappelen om in september het
d0x26c-contract voor 250 miljoen euro uit te voeren. Cofely (voormalig GTI)
verzorgt de installaties in een apart d0x26c-contract met een waarde van 25
miljoen euro. Het streven is zowel Tweede Coentunnel als Westrandweg
gelijktijdig in 2012 open te stellen.

Reageer op dit artikel