nieuws

Strukton en Ballast bouwen A2-tunnel

infra Premium

De combinatie Avenue2 van Strukton en Ballast Nedam gaat de A2-tunnel in Maastricht bouwen. De eerste dubbellaags tunnel in Nederland zal eind 2016 opengaan voor het verkeer.

Minister Eurlings (verkeer) maakte dit gisteren in Maastricht bekend. Nog
geen uur daarvoor kregen Volker Wessels en Heijmans te horen dat zij naast de
opdracht van rond 1 miljard euro grijpen. De verschillende overheden dragen 683
miljoen euro bij aan het d&c-contract dat nu voorlopig is gegund. Over twee
weken, als de andere inschrijvers geen bezwaar maken, kunnen de papieren worden
getekend.

Bewust is gekozen te wachten met het tracébesluit en het bestemmingsplan,
zodat de bouwers optimale ontwerpvrijheid hadden. Niet eerder dan in 2011 kan de
bouw van de tunnel echt beginnen, omdat de procedures eerst moeten worden
afgerond. Al eind dit jaar steekt Eurlings de schop in de grond voor het
voorbereidende werk (kabels en leidingen en bouwrijp maken). De minister erkent
dat de procedure tijd heeft gekost, maar vindt dat het mooie resultaat daar
ruimschoots tegen opweegt: “Eigenlijk zijn er twee winnaars, hoe zuur ook voor
de afgevallen partij. De maximale kracht is uit de markt gehaald.”

Over de actie van BAM om zich op het laatste moment terug te trekken is hij
kort: “Ook dat heb je te respecteren. Liever in de voorfase dan ergens
halverwege erachter komen dat je niet kunt waarmaken wat je toezegt.”

Behalve de 2 kilometer lange tunnel zal het consortium Avenue2 ook de
omliggende wijken opknappen en 1100 nieuwe woningen bouwen. Daarbij dient de
bouwstijl langs de Maastrichtse singels als inspiratiebron, zodat ruimte
overblijft voor de precieze invulling van het vastgoed, want niemand weet hoe
het krimpscenario voor Limburg uitpakt.

Ook over de tunnel is al nagedacht: In bouwkuipen van 32 bij 32 meter zal de
snelweg via cut&cover onder de grond verdwijnen. In de onderste rijlaag komt
in twee keer twee rijstroken het doorgaande verkeer van de A2 en daarbovenop
twee keer twee rijstroken voor bestemmingsverkeer.

Reageer op dit artikel