nieuws

Onze tunnel A2 Maastricht, de langste en de mooiste

infra Premium

Onze tunnel A2 Maastricht, de langste en de mooiste

Strukton Civiel ontwikkelt zich in hoog tempo tot een uitgebalanceerde infrabouwer. Zonder de wortels bij het spoor te vergeten, komt een steeds groter aandeel van de omzet vanuit industrie en lagere overheden.

“Onze algemene strategie is groeien in de lengte en breedte van de keten”,
zegt voorzitter van de directie Jos Hegeman. “Door te kiezen voor design &
construct en publiek-private samenwerkingscontracten zijn we meer geworden dan
een aannemer die alleen capaciteit levert. De keten is verlengd met onderhoud en
exploitatie. Daarnaast zoeken we verbreding in onze specialismen. Voorbeelden
zijn microtunneling, afzinken en bijzondere funderingstechnieken.” Bij de
uitbreidingsplannen van Civiel heeft de inlijving van een wegenbouwer in het
westen van het land de hoogste prioriteit. Dochterbedrijf Reef dekt het noorden,
oosten en zuiden. De beide Hollanden liggen vooralsnog braak. “We hebben nog
geen sluitend landelijk eigen net. De projecten komen geïntegreerd op de markt.
In het westen moeten we, door het ontbreken van een eigen wegenbouwer, altijd
combinaties aangaan. Dat wil je liever niet. Dus zoeken we naar een goed bedrijf
om over te nemen. Of komen we uit bij een sterke partner die zich aan ons wil
binden.” De divisie Strukton Civiel schreef afgelopen jaar een omzet in de
boeken van 353 miljoen euro. Heel Strukton noteerde 1,3 miljard. Voor dit jaar
mikt Hegeman op zo’n 360 tot 400 miljoen euro. Geld dat uit de markt gehaald
wordt met een ploeg van 800 medewerkers. De bedrijven zijn veelal onder hun
originele namen actief. Klanten krijgen te maken met ondernemingen als Colijn,
Terracon en Geocon. Ondernemingen die na elke overname zo snel mogelijk hun
eigen naam over de aanwinsten verven, plegen volgens de directie van Strukton
Civiel een onverantwoorde aanslag op de identiteit en motivatie van mensen. Wat
de sleutel is tot het succes? Goed aannemen, zegt Hegeman. Met aansluitend
scherpe bewaking op de afwijkingen. Kostencontrole en risicobeheer moeten meer
zijn dan het opstellen van lijstjes. Geef sturing. Dan kunnen zelfs minder goede
werken een prima rendement opleveren. Directeur Martijn Smitt: “Wij hebben
vakmensen en zijn altijd op zoek naar uitbreiding van het bestand. Mensen met
passie in hun donder. Anders hebben ze bij Civiel niets te zoeken. Maak niet
alleen lijstjes maar doe er iets mee. Proactieve mensen met ondernemersbloed,
die willen we hebben.”

Vacatures

Nog steeds op groei gericht, met grote projecten in het vooruitzicht, heeft
heel Strukton zo’n 130 vacatures. De speurtocht van Civiel richt zich op het
scala van ontwerpleider en geotechnicus tot project-organisator en
contractmanager. “We stoppen ongelooflijk veel tijd in begeleiding en
opleiding”, stelt Smitt. “Alle stagiaires gaan een week op kamp om zichzelf te
ontdekken. Waar liggen hun ambities? De mensen krijgen een stuk sociale en
psychische training. Ze bouwen een echte brug. Krijgen te maken met bekisting,
wapening en storten. Mensen die te beroerd zijn om met de poten in de modder te
staan, hebben we niet nodig. Bij Strukton moet je niet bang zijn voor vieze
vingers.” Strukton Civiel rolt ter hoogte van het Centraal Station Amsterdam de
mouwen op bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn. De omzet sinds 2003 bedraagt 350
miljoen euro. Bij het Oosterdokseiland in de hoofdstad staat de teller op 130
miljoen, met de verwachting van een kwart miljard euro. Andere in het oog
springende projecten zijn de spoedklus Hollandse brug, de museumparkgarage in
Rotterdam (van blunder- naar glunderput) en de afzinktunnels in Limerick
(Ierland) en Busan (Zuid-Korea). Directeur Smitt, zelf een afzinkspecialist, is
razend enthousiast over de prestaties die het team van Mergor in Zuid-Korea
neerzet. Deze week wordt element 12 van de 3,3 kilometer lange tunnel op de
zeebodem geplaatst. In oktober duikt nummer 13 naar een diepte van liefst 60
meter onder de klotsende golven. Nergens elders in de wereld wordt gewerkt aan
een langere diepe afzinktunnel als in de zeestraat van Busan.

Grote werken

Wat de binnenlandse markt betreft, lonken voor Stukton Civiel opdrachten ter
waarde van een slordige 15 miljard euro. De bouwer bundelt zijn pijlen op werk
voor zo’n 2 miljard omzet en verwacht 15 tot 20 procent van zijn aanbiedingen in
concreet werk te kunnen omzetten. Grote werken liggen in het verschiet zoals A15
Maasvlakte – Vaanplein en A12 Lunetten – Veenendaal. Na de bouwvak blijven voor
de projecten nog twee van de drie inschrijvers over. Een stuk dichter bij de
eindbeslissing ligt A2 Maastricht. Sinds BAM zich mismoedig heeft
teruggetrokken, de bouwer kan het project niet rendabel maken, strijdt de
combinatie Strukton/Ballast Nedam alleen nog met Heijmans/Volker Wessels. Binnen
enkele weken valt de keuze. Directeur Hegeman: “We hebben – net als BAM – een
gestapelde tunnel. De langste en de mooiste: 2,3 kilometer. Het doorgaande
verkeer onder, het stadsverkeer boven. Daardoor heb je minder weefvakken nodig.
De tunnelmonden zijn verder uit elkaar getrokken waardoor de CO2-vervuiling en
het geluid beter gespreid worden. Bovenop de tunnel ontstaat een aangename
groene loper, de stad komt dichter bij zijn landgoederen te liggen. We hebben
voor de bewoners van Maastricht een charmante oplossing gevonden.”

Reageer op dit artikel