bouwbericht

Hengelo krijgt eerste nul-op-de-meter brug van Nederland

infra 2044

Hengelo krijgt eerste nul-op-de-meter brug van Nederland

Met de aanleg van de nieuwe Boekelosebrug over het Twentekanaal krijgt Hengelo de allereerste nul-op-de-meter brug van Nederland. Met zonnepanelen van Wattway van het Franse Colas in de asfaltconstructie voorziet de nieuwe brug in haar eigen energie, onder meer voor de verlichting.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Bouwen brug / aanleggen Laan Hart van Zuid (zuidzijde) in Hengelo. Werk omvat ontwerpen / realiseren vervanging van Boekelosebrug / aanleggen Laan Hart van Zuid. De Boekelosebrug wordt de eerste 0-op-de-meter brug met berijdbare zonnepanelen van Wattway van het Franse Colas in de asfaltconstructie. De vorige Boekelosebrug is gedemonteerd.

HENGELO OV | Uitvoering | € 5.000.000 - € 10.000.000

De nieuwe Boekelosebrug vervangt de oude brug en vormt de verbinding tussen het centrum van Hengelo en de A35. Met de nieuwe brug krijgt Hengelo een nieuw landmark en een mooie entree naar het centrum. De nieuwe brug wordt een stuk breder dan de oude: van 11.80 meter naar circa 20 meter. Vooral fietsers en voetgangers gaan van de extra ruimte profiteren.

Bijzonder slank

De gemeente Hengelo heeft het project gegund aan Dura Vermeer. Architectenbureau Ney en Partners uit Brussel heeft de brug ontworpen. Dura Vermeer en het Belgische architectenbureau hebben eerder samengewerkt, met de bouw van de Promenadebrug in Nijmegen. Ingenieursadviesbureau Sweco heeft de gemeente geholpen bij het opstellen van de ontwerpcriteria. Sweco begeleidde ook de gehele voorbereiding en de aanbesteding.

De nieuwe Boekelosebrug wordt volgens Dura Vermeer een ‘bijzonder slanke integrale brugconstructie’. De slanke uitvoering zorgt er voor dat er materiaal bespaard wordt. Dat betekent minder grondstoffen, minder energie bij productie en minder transport. Ook is gekozen voor andere duurzame innovaties, aldus Dura Vermeer. Zo wordt duurzame poedercoating voor de leuning en andere stalen onderdelen van de brug toegepast. Deze coating maakt de brug minder milieubelastend en minder onderhoudsgevoelig.

Mooi en modern

Het wordt in elk geval een brug die nog niet eerder in Nederland gebouwd is, zegt wethouder Jan Bron. Hij is aangenaam verrast door het ontwerp. ,,Mooi en modern op een beeldbepalende locatie en met de nodige innovaties. Een brug om trots op te zijn.’’

Dura Vermeer start nog dit jaar met de aanleg van de nieuwe brug. Als alles volgens planning verloopt, heeft Hengelo er begin 2019 een nieuw landmark bij.


Plaats: Hengelo
Opdrachtgever: Gemeente Hengelo
Ramingsgroep: 8 miljoen euro


Bekijk dit project op de site van Cobouw Bouwberichten.nl voor meer informatie. Met Cobouw Bouwberichten bent u als eerste op de hoogte van de laatste acquisitiekansen, zit u eerder en beter voorbereid aan tafel en realiseert u meer omzet door een vollere orderportefeuille.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels