bouwbericht

Randweg N260 Baarle: één weg door twee landen

infra 915

Randweg N260 Baarle: één weg door twee landen

Eén weg door twee landen met verschillende wettelijke procedures: de aanleg van de nieuwe randweg N260 bij Baarle-Nassau en Baarle-Hertog verloopt net iets complexer dan normaal.

De nieuwe randweg – die deels op Belgisch grondgebied komt te liggen – is echter hard nodig: de dorpskernen van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog hebben te veel last van vrachtverkeer dat tussen Tilburg (A58) en Turnhout (E3) rijdt.

Door het toenemende verkeer – in combinatie met de stedelijke ontwikkelingen bij Breda, Tilburg en Turnhout – wordt het ook steeds drukker wordt op deze wegen. Met als gevolg dat de veiligheid en leefbaarheid in beide dorpskernen verder onder druk komt te staan.

Verschillende procedures

De provincie Noord-Brabant en beide gemeenten hebben besloten dit probleem structureel op te lossen door de aanleg van een randweg. “Dat we hier te maken hebben met een weg die feitelijk door twee landen loopt maakt het een ingewikkeld en tijdrovend proces’’, zegt Christophe van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit en Samenwerking van de provincie Noord-Brabant. “De wettelijke procedures voor beide landen zijn heel verschillend en die moeten voor beide landen uiteraard helemaal doorlopen worden. Onze projectleider is inmiddels een specialist in Belgische wetgeving aan het worden.’’ De nieuwe weg wordt ingepast in het landschap en bestaat uit een enkele rijbaan met twee rijstroken.

Eerste werkzaamheden zijn begonnen

Omdat er haast geboden is, heeft de provincie het project in twee fases gedeeld. Fase 1 is de noordelijke randweg (op Nederlands grondgebied), fase 2 is de zuidelijke randweg en wordt in België aangelegd. Van der Maat: ,,Voor het deel van de Randweg op Nederlands grondgebied hebben we alle procedures doorlopen. Boskalis is onlangs begonnen met de eerste werkzaamheden. Vanaf september wordt hier echt flink gebouwd.’’ Als het aan de gedeputeerde ligt, moeten de eerste auto’s eind 2018 over dit deel van de randweg kunnen rijden.

Van der Maat hoopt dat dit najaar de Belgische procedures zijn afgerond, zodat Boskalis ook in België met de N260 aan de slag kan. ,,Ik streef er naar dat de gehele randweg in 2019 gereed is. Dat betekent ongetwijfeld een hele opluchting voor de weggebruikers, maar vooral ook voor de inwoners van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog.’’


Plaats: Baarle-Nassau en Baarle-Hertog
Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant
Ramingsgroep: 15 miljoen euro


Bekijk dit project op de site van Cobouw Bouwberichten.nl voor meer informatie. Met Cobouw Bouwberichten bent u als eerste op de hoogte van de laatste acquisitiekansen, zit u eerder en beter voorbereid aan tafel en realiseert u meer omzet door een vollere orderportefeuille.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels